Veidekke: Fortsetter ombyggingsprosjekt i Stockholm

Veidekkes svenske datterselskap Arcona har inngått avtale med eiendomsselskapet Genesta om neste fase i et større ombyggingsprosjekt på Södermalm i Stockholm. Kontrakten er en totalentreprise i samspill til en verdi av om lag SEK 336 millioner.

Prosjektet Zinko omfatter ombygging av cirka 15.700 kvadratmeter kontoreiendom, og de første leietakerne forventes å kunne flytte inn mot slutten av 2025. Arcona har siden 2021 bidratt i prosjektet, som dekker kvartalet Hornsgatan 122–130 på Södermalm.

I de tidligere fasene av prosjektet har Arcona bistått i å finne utviklingsmuligheter for eiendommen, analysere tekniske forhold, lage kalkyler og planlegge gjennomføringen. Den nye kontrakten omfatter selve ombyggingen, som innebærer en omfattende modernisering med vekt på bærekraft, estetikk og teknikk. Eiendommen skal sertifiseres i henhold til BREEAM In-Use, med ambisjon om å oppnå det høyeste nivået, Outstanding.

– Arcona er stolte over å få fullføre Zinko-prosjektet sammen med Genesta. Her bevarer og verner vi tidstypisk arkitektur samtidig som vi skaper en topp moderne, bærekraftig møteplass som vil være attraktiv både på dag- og kveldstid. Vårt langsiktige og gode forhold til Genesta har vært avgjørende for prosjektets suksess så langt, sier Peter Kihlman i Arcona.

Renoveringen vil også omfatte oppgradering av teknikk i alle de fem byggene prosjektet omfatter samt påbygg av to etasjer til Hornsgatan 124. I tillegg til kontorarealene får Zinko-kvartalet et livlig gateplan med butikker, treningssenter og restauranter.

Kontrakten inngår i ordreinngangen for andre kvartal 2024.

For mer informasjon, ta kontakt med:
Jørgen Wiese Porsmyr, CFO Veidekke ASA, telefon +47 907 59 058

Veidekkes pressebilder

Veidekke er en av Skandinavias største entreprenører. Selskapet utfører alle typer bygg- og anleggsoppdrag, vedlikeholder veier og produserer asfalt, pukk og grus. Involvering og lokalkunnskap kjennetegner virksomheten. Omsetningen er om lag NOK 43 milliarder, og halvparten av de 8 000 medarbeiderne eier aksjer i selskapet. Veidekke er notert på Oslo Børs og har siden starten i 1936 alltid gått med overskudd.