Veidekke: Gjennomfører oppkjøp av Euromining

Veidekke har inngått endelig avtale om å overta Euromining i Gällivare. Euromining, en maskinentreprenør som i hovedsak retter seg mot gruveindustrien, styrker Veidekkes virksomhet i Nord-Sverige, som i dag i hovedsak er rettet mot nybygg av infrastruktur- og gruveprosjekter.

Intensjonsavtalen om oppkjøpet ble meldt i 20. mai 2024, og siden er due diligence gjennomført, og partene har signert endelige avtaler.

– Kjøpet av Euromining styrker Veidekkes posisjon i en region med stor aktivitet og spennende utsikter. Euromining har god drift og ordredekning og har vist sterk økonomisk utvikling. Sammen med Veidekkes eksisterende virksomhet gir det et godt grunnlag for å ta del i den ventede veksten i denne regionen i årene som kommer, sier konsernsjef Jimmy Bengtsson i Veidekke ASA.

Euromining ble etablert i 1999 og er et konsern med 200 ansatte, en årsomsetning på om lag SEK 750 millioner og et driftsresultat på om lag SEK 90 millioner.

Selskapet er spesialisert på lasting og transport av malm, med størstedelen av virksomheten i gruvedistriktet Malmfälten, som omfatter Gällivare og Kiruna. Eurominings største kunde er LKAB, som har omfattende virksomhet i gruvedrift i Nord-Sverige.

– Veidekke har allerede en sterk posisjon mot gruveindustrien i Nord-Sverige, som er den klart største og viktigste næringen i regionen. Vi har jobbet sammen med Euromining på flere prosjekter, og både virksomhet og kultur passer godt inn i Veidekkes videre planer i regionen, sier konserndirektør Marcus C Nilsson.

Veidekke overtar 100 % av aksjene med oppgjør i kontanter. Dagens eiere forblir engasjert i virksomheten. Avtalt kjøpesum tilsvarer en selskapsverdi på om lag SEK 500 millioner på gjeldfri basis, hvorav en betydelig del vil avhenge av oppnådde resultater for årene 2024 til 2026. Kontantbetalingene finansieres fra Veidekkes likviditetsbeholdning.

Gjennomføring av kjøpet betinger godkjennelse fra konkurransemyndigheter og andre relevante offentlige instanser og vil skje så snart disse foreligger. Disse forventes i løpet av tredje kvartal 2024.

Denne opplysningen er informasjonspliktig etter verdipapirhandelloven §5-12.

For mer informasjon, ta kontakt med:

• Jimmy Bengtsson, Konsernsjef +47984 70000
  • Marcus C Nilsson, Konserndirektør, Infrastruktur Sverige, +46 76 840 05 56
  • Jørgen Wiese Porsmyr, CFO Veidekke ASA, +47907 59 058

Veidekkes pressebilder

Veidekke er en av Skandinavias største entreprenører. Selskapet utfører alle typer bygg- og anleggsoppdrag, vedlikeholder veier og produserer asfalt, pukk og grus. Involvering og lokalkunnskap kjennetegner virksomheten. Omsetningen er om lag NOK 43 milliarder, og halvparten av de 8 000 medarbeiderne eier aksjer i selskapet. Veidekke er notert på Oslo Børs og har siden starten i 1936 alltid gått med overskudd.