Veidekke: Godt resultat i et krevende marked

Veidekkes resultat for årets andre kvartal endte på 205 MNOK, og omsetningen på 4,2 mrd. NOK.
- Finanskrisen har satt sine spor, men vi er fornøyd med at vi har klart å opprettholde gode marginer og at vår ordrereserve nå styrkes. Dette betyr ikke at nedgangskonjunkturene er over, men vi ser nå bedring på flere områder. Ikke minst er høyere boligsalg gledelig, sier konsernsjef Terje R. Venold.

Veidekkes omsetning i andre kvartal ble 4 186 MNOK (5 581 MNOK). Driftsresultatet ble 180 MNOK
(266 MNOK), resultatmarginen ble 4,9 (5,1), mens resultat før skatt ble 205 MNOK (285 MNOK). Resultat pr. aksje ble kr 1,20 (kr 1,50). Ordrereserven for konsernets entreprenørvirksomhet er på 10,8 mrd. NOK (12,6 mrd. NOK).

- Gode marginer, men lavere aktivitet, kan oppsummere årets andre kvartal for Veidekke. Byggmarkedet innen privat sektor er fortsatt svakt, men noe kompenseres av stor aktivitet i anleggsmarkedet, sier Venold. - Selv om det er krevende tider, ser vi heldigvis lyspunkter: Vi har solgt 114 boliger i Norge og Sverige i dette kvartalet, mot 127 i hele fjor. Og entreprenør­virksomhetens ordrereserve øker igjen, etter syv kvartaler med nedgang, avslutter konsernsjef Venold.

Entreprenørvirksomheten
Entreprenørvirksomheten i Norge hadde også i andre kvartal god drift og gode prosjekt­marginer. Til tross for vesentlig redusert omsetning har man klart å opprettholde en høy resultatmargin. I Stockholm er det også god drift og god resultatmargin, mens resultatene for de øvrige svenske regionene er preget av lav ordreinngang i de foregående kvartalene. Den danske virksomheten, Hoffmann, har en positiv resultatutvikling tross et presset marked.

Omsetningen i den samlede entreprenørvirksomheten ble 3 088 MNOK (4 377 MNOK), og resultatet ble 140 MNOK (212 MNOK).

Eiendomsutvikling
De siste månedene har eiendomsmarkedet vist en gradvis bedring med økt salg av boliger, særlig i områdene rundt Oslo og Stockholm. Veidekke solgte i andre kvartal 63 boliger i Norge, mot 41 i hele 2008. Tilsvarende tall for Sverige viser 51 solgte boliger mot 86 i hele 2008.

Veidekkes eiendomsvirksomhet hadde i andre kvartal en omsetning på 236 MNOK (387 MNOK) og et resultat på 2,5 MNOK (13,9 MNOK).

Industri
Andre kvartal var preget av høy aktivitet innen samtlige forretningsområder i industri­virksomheten, og etterspørselen har vist en vesentlig sterkere utvikling enn for første kvartal. Volumene for asfalt og for pukk og grus har vært på nivå med 2008, og god ressursutnyttelse og høy produksjon har bidratt positivt til resultatene. Tilsvarende utvikling er det også innen gjenvinning.

Samlet omsetning for Veidekke Industri ble 876 MNOK (982 MNOK) og resultatet 64 MNOK (68 MNOK).

HMS
Sykefraværet for alle ansatte i Norge var 5,5 % (5,3 % ). For alle ansatte i Sverige var syke­fraværet 2,8 % (3,2 %), og i Danmark 2,1 % (2,8 %). H-verdien (antall fraværsskader pr. million arbeidstimer) for hele konsernet ble 4,3 (6,1) pr. andre kvartal.

Det vises også til styrets rapport for andre kvartal 2009 som er vedlagt denne pressemelding.

Konsernsjef Terje R. Venold, tlf. 21 05 77 01 / 90 58 23 23,
Konserndirektør/CFO Jørgen W. Porsmyr, tlf. 21 05 76 44 / 90 75 90 58
Kommunikasjonsdirektør Kai Krüger Henriksen, tlf. 21 05 77 04 / 90 51 93 60

VEIDEKKE ASA

Veidekke ASA er en ledende skandinavisk entreprenør og eiendomsutvikler med 6.250 ansatte og en omsetning på 19,4 milliarder kroner (2008). Konsernet er notert på Oslo Børs og har en spredt eierstruktur der de ansatte eier 18 % av aksjene. Virksomheten spenner over et vidt spekter av bygge- og anleggsoppdrag, utvikling av bolig- og næringsbygg for private og offentlige kunder, asfaltvirksomhet og veivedlikehold samt innsamling og gjenvinning av avfall.