Veidekke: Resultat for andre kvartal 2024

Veidekke omsatte for NOK 10,8 milliarder i andre kvartal 2024. Resultatet før skatt var NOK 484 millioner. Ved utgangen av kvartalet hadde konsernet en ordrereserve på NOK 41,1 milliarder. Resultatet per aksje var NOK 2,7.

– Veidekke opprettholder høy aktivitet og økte både resultat og lønnsomhet sammenliknet med året før, sier konsernsjef Jimmy Bengtsson.

– Vi har god drift og selv med noe lavere omsetning forbedret vi resultatet betydelig fra andre kvartal i fjor. Fremgangen var størst i Infrastruktur Norge, og spesielt gledelig er det å se forbedringen i asfaltvirksomheten, sier Bengtsson.

– Konsernet opprettholder en høy ordrereserve, etter bred og god ordreinngang i kvartalet. I infrastrukturvirksomhetene venter vi fortsatt god aktivitet, og dette markedet byr på mange interessante prosjekter. Den norske byggvirksomheten har en solid ordrebok, selv om omsetningen i de kommende kvartalene fortsatt vil ligge under fjorårets nivå. I byggvirksomheten i Sverige gjenspeiler ordrereserven både nedgangen i boligmarkedet og restruktureringen av virksomheten vår, og på kort sikt ser vi ingen endring i dette bildet, sier Jimmy Bengtsson.

Omsetningen i kvartalet utgjorde NOK 10,8 milliarder, mot NOK 11,2 milliarder i andre kvartal 2023. Omsetningen økte i Infrastruktur Norge og i Danmark, var stabil i Infrastruktur Sverige, og falt noe i byggvirksomhetene i Norge og Sverige.

Resultatet før skatt i andre kvartal var NOK 484 millioner, en økning på 25 % fra NOK 387 millioner i samme kvartal 2023. Sammenliknet med fjoråret, økte resultatet i alle virksomhetsområder, med unntak av Bygg Norge. Den samlede resultatmarginen var 4,5 %, mot 3,5 % i andre kvartal 2023.

Ordreinngangen i kvartalet var NOK 9,8 milliarder, mot NOK 12,2 milliarder i samme periode i fjor, og ordrereserven utgjorde NOK 41,1 milliarder ved utgangen av kvartalet. Dette er en nedgang fra NOK 45,0 milliarder på samme tid i fjor, men opp fra NOK 40,4 milliarder ved årsskiftet. 54 % av ordrereserven kommer til omsetning i de neste tolv månedene.

Netto rentebærende posisjon per 30. juni var NOK 1,0 milliard, mot NOK 1,1 milliard året før. Kontantstrøm fra operasjonelle aktiviteter i første halvår utgjorde NOK -123 millioner, mot NOK 499 millioner i første halvår 2023. Balansen per 30. juni var NOK 17,5 milliarder, mot NOK 16,8 milliarder på samme tid i fjor.

I andre kvartal skjedde det et dødsfall på et Veidekke-prosjekt i Malmö. Politiet og Arbetsmiljöverket gransker årsaker til hendelsen. Så langt er det ingen indikasjon på at den kan knyttes til en arbeidsoperasjon.

H1-verdi for konsernet (antall fraværsskader per million arbeidstimer) i andre kvartal var 2,8, mot 4,6 i foregående kvartal og 3,7 i andre kvartal 2023. Det var ingen alvorlige skader i andre kvartal. Sykefraværet i kvartalet utgjorde 5,3 %, mot 6,4 % i foregående kvartal og 4,2 % i andre kvartal 2023.

For første halvår utgjorde omsetningen NOK 20,3 milliarder, mot NOK 20,6 milliarder i første halvår 2023. Resultatet var NOK 509 millioner, mot NOK 240 millioner året før. Resultatet for første halvår i 2023 inkluderte et forlik med Statens vegvesen knyttet til prosjektet E39 Svegatjørn–Rådal, med en resultateffekt på NOK -110 millioner. Resultatmarginen per 30.06.2024 var 2,5 %, mot 1,2 % året før.

Denne opplysningen er informasjonspliktig etter verdipapirhandelloven §5-12.

For mer informasjon, ta kontakt med:
Konsernsjef Jimmy Bengtsson, +47984 70000

Konserndirektør Lars Erik Lund, +47413 31 369
CFO Jørgen Wiese Porsmyr, +47907 59 058

Veidekkes pressebilder

Veidekke er en av Skandinavias største entreprenører. Selskapet utfører alle typer bygg- og anleggsoppdrag, vedlikeholder veier og produserer asfalt, pukk og grus. Involvering og lokalkunnskap kjennetegner virksomheten. Omsetningen er om lag NOK 43 milliarder, og halvparten av de 8 000 medarbeiderne eier aksjer i selskapet. Veidekke er notert på Oslo Børs og har siden starten i 1936 alltid gått med overskudd.