Veidekke: Utvider bo- og behandlingssenter i Skien

Veidekke har i dag inngått avtale med Skien kommune om å utvide Lyngbakken bo- og behandlingssenter. Oppdraget er en totalentreprise med kontraktssum 270 millioner kroner ekskl. mva.

- Det er svært gledelig at vi sammen gjennom utviklingsfasen har kommet frem til funksjoner, løsninger og kvaliteter som gjør at Skien kommune nå kan inngå endelig kontrakt med oss og dermed starte byggingen. Alle involverte parter har gitt viktige bidrag her, og vi ser nå frem til å videreføre det gode samarbeidet fra utviklingsfasen over i byggefasen, sier distriktsleder Lars N. Hjertås i Veidekke Bygg Vestfold og Telemark.

Lyngbakken bo- og behandlingssenter får doblet antall beboerrom etter utbyggingen fra 64 til 128. Nybygget blir totalt på cirka 6.500 m2 og oppføres i to etasjer med kjeller under deler av bygget. Utbyggingen skjer inntil eksisterende bo- og behandlingssenter som vil være i full drift under byggeperioden.

Dette blir et bærekraftig prosjekt der bæresystem i lavkarbon betong klasse ekstrem og i klasse A, energieffektive tekniske anlegg og energikilde fra lokalt flisfyringsanlegg samlet gir minst 40 % reduksjon i klimagassutslipp i forhold til referansebygg. Bygget leveres i energiklasse A og byggearbeidene utføres fossilfritt.

- Betong- og tømmerarbeidene i prosjektet vil bli utført av Veidekkes egne fagarbeidere og lærlinger, noe som er viktig for sysselsetting og kompetanseutvikling. Vi starter opp nokså umiddelbart med planlagt ferdigstillelse i desember 2025, avslutter Hjertås.

Les mer om prosjektet her.

Distriktsleder Lars Nicolas Hjertås, tlf 92 29 71 92, lars.hjertas@veidekke.no
Kommunikasjonssjef Helge Dieset, tlf 90 55 33 22, helge.dieset@veidekke.no

Veidekkes pressebilder

Veidekke er en av Skandinavias største entreprenører. Selskapet utfører alle typer bygg- og anleggsoppdrag, vedlikeholder veier og produserer asfalt, pukk og grus. Involvering og lokalkunnskap kjennetegner virksomheten. Omsetningen er om lag 43 milliarder kroner, og nær halvparten av de 8 000 medarbeiderne eier aksjer i selskapet. Veidekke er notert på Oslo Børs og har siden starten i 1936 alltid gått med overskudd.