Veidekke ASA: Arcona bygger i tre på Trikåfabriken

Fabege har gitt Veidekkes datterselskap Arcona i oppdrag å bygge om Trikåfabriken i Hammarby Sjöstad. Prosjektet består av ca. 25 000 kvadratmeter ombygging og nybygg og gjennomføres i tett samarbeid med kunden. Kontraktsummen er på 350 millioner svenske kroner.

Prosjektet startet med en fase 1-avtale i november 2016. I fase 1 har vi prosjektert systemdokumentasjon og hjulpet kunden med kostnadsvurderinger og planlegging av prosjektet. Vi har også fått tillit til å gjennomføre ombyggingen i en fase 2-avtale.

- Siden Hammarby Sjöstad er en bydel hvor det fortsatt er mye virksomhet, har vi en stor utfordring med logistikken. Vi konsentrerer oss om å analysere prosjektets forskjellige stadier og å finne løsninger slik at vi kan utnytte hele døgnet optimalt. Vi ønsker god flyt til og fra arbeidsplassen, sier Peter Kihlman, prosjektsjef hos Arcona.

- Vi har god erfaring fra tidligere samarbeid med Arcona, for eksempel fra da vi sammen bygde Sveriges første vinhotell, The Winery Hotel. Nå gleder vi oss til å sammen utvikle Trikåfabriken videre gjennom et påbygg av tre, et materiale som får en stadig viktigere plass i byutviklingen på grunn av fornyelsesevnen og evnen til å binde opp karbondioksid, sier Klas Holmgren, leder for prosjekt og foredling hos Fabege.

Trikåfabriken består av fire hus med ulik alder, det eldste fra 1928. De eksisterende husene vil både bygges om og bygges på. Det nye påbygget på ca. 5 200 kvadratmeter får solid reisverk av krysslaminert tre og limtredragere, og tilbyggenes fasade blir i cortenstål. Eiendommen får åpne kontorlokaler og en romslig takterrasse med storslått utsikt over Södermalm og Hammarby Sjöstad.

Arcona er totalentreprenør og Tengbom arkitekter har tegnet prosjektet, som skal være innflyttingsklart i april 2019. Fabege har inngått en avtale med Naturvårdsverket som leietaker i en stor del av Trikåfabriken.

For mer informasjon kan du kontakte:
Peter Kihlman, prosjektleder Arcona, tlf. (+46) 08-601 21 26, peter.kihlman@arcona.se
Klas Holmgren, leder for prosjekt og foredling Fabege, tlf. (+46) 08-555 148 26, klas.holmgren@fabege.se

Veidekke er en av Skandinavias største entreprenører og eiendomsutviklere. Selskapet utfører alle typer bygg- og anleggsoppdrag, utvikler boligprosjekter, vedlikeholder veier og produserer asfalt, pukk og grus. Involvering og lokalkunnskap kjennetegner virksomheten. Omsetningen er 30 milliarder kroner, og omtrent halvparten av de 7400 medarbeiderne eier aksjer i selskapet. Veidekke er notert på Oslo Børs, og har siden starten i 1936 alltid gått med overskudd.