Veidekke ASA: Bidro til at OBOS vinner storprosjekt i Stockholm

Et nytt samarbeidskonsept fra Veidekke har bidratt til at OBOS vinner retten til å utvikle det prestisjefulle Gasklockan-prosjektet i Norra Djurgårdsstaden i Stockholm. Her skal OBOS og Veidekke sammen bygge 320 leiligheter med forretningslokaler på bakkeplan samt en førskole. Bygget vil rage 110 meter over havet og bokstavelig talt sette Veidekke og OBOS på stockholmskartet.

– Gjennom denne måten å arbeide med integrert prosjektutvikling, bidrar Veidekke til å gjøre prosjektet bærekraftig og gjennomførbart hele veien fra start til mål. Nå ser vi veldig frem til å realisere Gasklockan-prosjektet sammen med OBOS, sier Charlotta Nilsén, som leder forretningsområdet Veidekke Bygg Sverige.

I entrepriser bringes forskjellige aktører ofte først inn etter at prosjektideen er landet, noe som kan låse prosjektet til bestemte prosesser og resultere i forsinkelser og dårligere lønnsomhet. Med sitt tilbud om involveringsentreprise vil Veidekke korte ned på tiden fra prosjektidé til overlevering av ferdig bygg. Fokus rettes mot totalkalkylen, der også prosjektutviklingen er integrert. Målet er å sikre at alle parter vinner på prosessen.

– Ved hjelp av Veidekkes konsept med integrert prosjektutvikling kunne vi tidlig i prosessen utvikle en solid plattform for gjennomføring og struktur, som klart bidro til at vi vant anbudet. Sammen med Veidekke skal vi nå skaffe Stockholm flere boliger, og det gleder vi oss til, sier Sofia Ljungdahl, administrerende direktør i OBOS Nya Hem.

– Stockholm by har klare ambisjoner for Norra Djurgårdsstaden. Dette er et prioritert byutviklingsprosjekt med høy bærekraftsprofil, og dét er en samfunnsutvikling vi gjerne er med på, sier Charlotta Nilsén i Veidekke Bygg Sverige.

Gasklockan-bygget vil rage 110 meter over havet og blir et nytt landemerke i Stockholms silhuett. Detaljreguleringen av prosjektet er vedtatt, og nå er neste skritt en parallell prosess med kommunen for å bestemme endelig design og utforming av bygget. Byggestart er beregnet til 2023 og første innflytting til 2026.

Formelt tas Stockholm bys beslutning om markanvisning i møte 17. desember.

Mer om Gasklockan
Mer om Norra Djurgårdsstaden

For ytterligere informasjon, ta kontakt med:
Mats Nyström, VD Veidekke Sverige, tlf. +46 705 37 12 60

Veidekkes pressebilder

Veidekke er en av Skandinavias største entreprenører. Selskapet utfører alle typer bygg- og anleggsoppdrag, vedlikeholder veier og produserer asfalt, pukk og grus. Involvering og lokalkunnskap kjennetegner virksomheten. Omsetningen er om lag NOK 37 milliarder, og halvparten av de 8 200 medarbeiderne eier aksjer i selskapet. Veidekke er notert på Oslo Børs og har siden starten i 1936 alltid gått med overskudd.