Veidekke ASA: Bygger for Frydenbø i Bergen

Veidekke skal oppføre næringsbygget «Kilen» på Damsgård i Bergen for Frydenbø Eiendom. Det miljøsertifiserte prosjektet består av totalt 10.000 m2 nybygg med kontorer og parkering, samt utomhusarbeider og teknisk infrastruktur. Totalentreprisen har en samlet verdi på 135 millioner kroner ekskl. mva.

Dette byggetrinnet i Frydenbø Eiendoms næringsklynge på Damsgård består av et parkeringsanlegg i fire etasjer og to kontorblokker på henholdsvis tre og fire etasjer. Blokkene bindes sammen på nederste plan, og det opparbeides felles inngangsparti og uterom. I prosjektet inngår også riving av to eldre bygg og etablering av sjøvannsinntak til egen varmesentral.

- Damsgård er et spennende utviklingsområde i Bergen som er preget av transformasjon fra industri til kontor- og boligformål, og det er svært kjekt å få være med på Frydenbø Eiendoms næringsstrategi her. Vi takker for tilliten og det svært gode samspillet med videreutvikling av prosjektet til et spennende, moderne og fremtidsrettet BREEAM-sertifisert miljøbygg, sier distriktsleder Erlend Bygnes i Veidekke Bygg Bergen.

Damsgårdssundet har alltid vært preget av fremtidsrettet næringsvirksomhet. Frydenbø har mer enn 100 års tradisjoner her og fører næringsarven videre i et attraktivt og maritimt miljø via både nybygg, ombygginger og moderniseringer av eksisterende bygningsmasse.

Byggearbeidene starter i september med planlagt ferdigstillelse i april 2021.

Distriktsleder Erlend Bygnes, tlf 970 95 333,
erlend.bygnes@veidekke.no
Kommunikasjonssjef Helge Dieset, tlf 90 55 33 22,
helge.dieset@veidekke.no
Konserndirektør i Frydenbø Eiendom Håvard Fjæreide, tlf 90 84 77 10,
hf@frydenbo.no

Veidekke er en av Skandinavias største entreprenører og eiendomsutviklere. Selskapet utfører alle typer bygg- og anleggsoppdrag, utvikler boligprosjekter, vedlikeholder veier og produserer asfalt, pukk og grus. Involvering og lokalkunnskap kjennetegner virksomheten. Omsetningen er omlag 36 milliarder kroner, og halvparten av de 8600 medarbeiderne eier aksjer i selskapet. Veidekke er notert på Oslo Børs, og har siden starten i 1936 alltid gått med overskudd.