Veidekke ASA: Bygger om Bakås skole for Oslo kommune

Veidekkes datterselskap Seby AS og Undervisningsbygg Oslo KF har inngått kontrakt om tilbygg og rehabilitering av Bakås skole på Ellingsrud i Oslo. Oppdraget er et ambisiøst miljøprosjekt med fossilfri byggeplass og tilbygget blir plusshus. Kontrakten er en totalentreprise verdt 166 millioner kroner ekskl. mva.

- Vi ser fram til å ta fatt på et spennende skoleprosjekt for Undervisningsbygg, det å bygge gode skoler er jo noe av det mest meningsfulle vi som entreprenører kan gjøre. De bærekraftige løsningene i alle fasene av byggeprosjektet er i tråd med Seby og Veidekkes miljøambisjoner, sier daglig leder Bjørn Ove Liavaag i Seby AS.

Bakås skole blir etter utvidelsen på cirka 5.000 m2 og utvides fra 1-parallell til 2-parallell barneskole. I tillegg skal gymsal med garderobeanlegget rehabiliteres og nye utomhusarealer skal opparbeides. Skolens arealer skal også kunne sambrukes med virksomheter utover skolens kjernevirksomhet. Dette gjelder auditorium, bibliotek, SFO-arealer, musikkrom, mat og helse samt kunst og håndverksavdeling.

- Vi har lagt opp til høye miljøambisjoner både for det ferdige bygget og i byggefasen. Nybygget skal tilfredsstille kravene til plusshus i henhold til FutureBuilt sin definisjon, og bæresystemer skal utføres med massivtre, forteller prosjektleder Morten Dalåmo i Undervisningsbygg Oslo KF. Prosjektet gjennomføres som fossilfri byggeplass hvor det også skal benyttes solceller og grunnvarme som energikilde i byggefasen.

Byggestart er i august 2020 med planlagt ferdigstillelse i mai 2022. Prosjektet skal følge Oslo-modellens strenge krav for å sikre bruk av lærlinger og bekjempelse av arbeidslivskriminalitet og sosial dumping.

Daglig leder Bjørn Ove Liavaag, tlf 90 69 35 77, bjorn-ove.liavaag@veidekke.no
Avdelingsleder Geir Viken, tlf 91 83 04 70, geir-morten.viken@veidekke.no
Kommunikasjonssjef Helge Dieset, tlf 90 55 33 22, helge.dieset@veidekke.no

Veidekkes pressebilder

Veidekke er en av Skandinavias største entreprenører og eiendomsutviklere. Selskapet utfører alle typer bygg- og anleggsoppdrag, utvikler boligprosjekter, vedlikeholder veier og produserer asfalt, pukk og grus. Involvering og lokalkunnskap kjennetegner virksomheten. Omsetningen er omlag 39 milliarder kroner, og halvparten av de 8600 medarbeiderne eier aksjer i selskapet. Veidekke er notert på Oslo Børs, og har siden starten i 1936 alltid gått med overskudd.