Veidekke ASA: Bygger P-hus i fjell i Kristiansand

Veidekke har fått i oppdrag av Kanalbyen Eiendom AS å bygge et parkeringsanlegg med 341 parkeringsplasser i fjellet på Odderøya i Kristiansand. Kontrakten er en totalentreprise verdt 130 millioner kroner ekskl. mva.

Prosjektet er utviklet i nært samarbeid mellom Veidekke og Kanalbyen Eiendom. Kanalbyen har en meget attraktiv beliggenhet, og ved å legge parkeringshuset i fjellet blir området åpent, inkluderende og tilgjengelig samtidig som beboerne får kort vei til bilene sine.

- Vi takker så mye for oppdraget. Her skal vi få utnyttet vår kompetanse innen både bygg og anlegg på beste måte. Nå gleder vi oss til å komme i gang med byggearbeidene sammen med våre lokale samarbeidspartnere til sommeren, sier prosjektdirektør Bernt Wilhelmsen i Veidekke.

Kanalbyen er en ny bydel på Odderøya i kort gangavstand fra Kristiansand sentrum. Her er det planlagt for rundt 700 leiligheter med sjøen på den ene siden, skogen på den andre og en kanal gjennom det hele. De første beboerne flyttet inn i januar 2019, og nå er det tredje av i alt syv byggetrinn under oppføring.

Arbeidene med P-huset er planlagt med oppstart i mai eller juni og ferdigstillelse før jul 2022. Les mer om kanalbyen her: https://www.kanalbyen.no/

Prosjektdirektør Bernt Wilhelmsen i Veidekke Anlegg, tlf 94 16 91 19, Bernt.Wilhelmsen@veidekke.no
Kommunikasjonssjef Helge Dieset, tlf 90 55 33 22, helge.dieset@veidekke.no

Daglig leder Sven Erik Knoph i Kanalbyen Eiendom, tlf 900 62 750, sek@kanalbyen.no

Veidekkes pressebilder

Veidekke er en av Skandinavias største entreprenører og eiendomsutviklere. Selskapet utfører alle typer bygg- og anleggsoppdrag, utvikler boligprosjekter, vedlikeholder veier og produserer asfalt, pukk og grus. Involvering og lokalkunnskap kjennetegner virksomheten. Omsetningen er omlag 38 milliarder kroner, og halvparten av de 8100 medarbeiderne eier aksjer i selskapet. Veidekke er notert på Oslo Børs, og har siden starten i 1936 alltid gått med overskudd.