Veidekke ASA: Bygger videre på Vollebekk

OBOS Nye Hjem har gitt Veidekke oppdraget med å bygge Humla borettslag, som er femte byggetrinn med 184 leiligheter og parkeringsanlegg på Vollebekk i Oslo øst. Kontrakten er en totalentreprise verdt 370 millioner kroner ekskl. mva. Prosjektet er planlagt Breeam Good-klassifisert og byggeplassen blir fossilfri.

Humla borettslad er utformet som et kvartal med bygg på fem til syv etasjer over bakken. Det er planlagt takterrasser og taklandskap med beplantning på alle tak og felles uteområder til aktiviteter for beboere i alle aldre. Det blir også lagt spesielt til rette med blomstereng for den sjeldne slåttehumla som er observert på Vollebekk og som har gitt borettslaget navn.

- Vi takker nok en gang OBOS for tilliten og for at vi får være med på å omdanne Vollebekk til et attraktivt bomiljø. Vi vil med dette byggetrinnet øke takten til over 400 leiligheter i produksjon på Vollebekk, et prosjekt vi har fått gleden av å være med på å utvikle helt fra starten av i tett samarbeid med OBOS. I godt samspill har alle aktører vært involvert for å sikre en optimal og helhetlig byggeprosess, sier konserndirektør Hans Olav Sørlie i Veidekke Bygg Norge.

- Her velger vi å igangsette bygging før salgsstart. Vi opplever at interessen for leiligheter i den nye bydelen øker i takt med ferdigstillelsesgraden her. At Veidekke har gitt oss en riktig pris på totalentreprisen er også en en viktig grunn til at vi velger å sette i gang, forteller Arne Baumann, konserndirektør for boligutvikling i OBOS.

Vollebekk ligger i bydel Bjerke øst i Oslo, og har i mange år vært kjent som industriområde. Dette endres nå gjennom et stort byutviklingsprosjekt hvor store deler skal bygges opp helt på nytt. Når det står ferdig vil det nye boligprosjektet totalt bestå av over 800 boliger og noe næringsvirksomhet. Vollebekk blir en grønn og urban bydel bare 13 minutter med T-banen fra Jernbanetorget, men samtidig kort vei til flotte turområder og Lillomarka.

Byggearbeidene starter i mars med planlagt ferdigstillelse sommeren 2022. Mer informasjon om prosjektet: www.obos.no/vollebekk

For pressebilder se www.flickr.com/photos/veidekke, for mer informasjon kontakt:
Konserndirektør Hans Olav Sørlie, tlf 91 74 49 23, hans-olav.sorlie@veidekke.no
Kommunikasjonssjef Helge Dieset, tlf 90 55 33 22, helge.dieset@veidekke.no

Kommunikasjonsdirektør Åge Pettersen i OBOS, tlf 908 58 441, age.pettersen@obos.no

Veidekkes pressebilder

Veidekke er en av Skandinavias største entreprenører og eiendomsutviklere. Selskapet utfører alle typer bygg- og anleggsoppdrag, utvikler boligprosjekter, vedlikeholder veier og produserer asfalt, pukk og grus. Involvering og lokalkunnskap kjennetegner virksomheten. Omsetningen er omlag 39 milliarder kroner, og halvparten av de 8600 medarbeiderne eier aksjer i selskapet. Veidekke er notert på Oslo Børs, og har siden starten i 1936 alltid gått med overskudd.