Veidekke ASA: Fundamenteringskontrakt på Vestfoldbanen

Veidekkes datterselskap Kynningsrud Fundamentering har skrevet kontrakt med det italienske arbeidsfellesskapet Sa.Pi NOR Salini Impregilo – Pizzarotti ANS om arbeider på Vestfoldbanen. Kontrakten er verdt i overkant av 100 millioner kroner ekskl. mva.

Oppdraget består av levering og neddriving av ca. 14.000 m2 spunt, boring og montering av lissestag for det som skal bli to nye tunneler ved Kopstad og Skottås på strekningen mellom Nykirke og Barkåker på Vestfoldbanen. Strekningen er på totalt 13,6 kilometer dobbeltspor og er dimensjonert for hastigheter opp mot 250 km/t. Kynningsrud Fundamentering skal også levere ca. 9.000 meter stålkjerner og borede peler i forbindelse med den nye stasjonen ved Viulsrød, sør for Skoppum.

- Vi takker så mye for tilliten og er veldig fornøyde med å ha landet en av våre største kontrakter noensinne. Planleggingen av prosjektet er allerede godt i gang, og nå ser vi frem til å starte opp med de fysiske arbeidene på anlegget i månedsskiftet juli/august, sier daglig leder Erling Omre i Kynningsrud Fundamentering.

Arbeidene har en varighet på cirka 18 måneder. Kontrakten inngår i Veidekkes ordrereserve for andre kvartal.

Daglig leder Erling Omre i Kynningsrud Fundamentering, tlf 90 54 08 69, erling.omre@kynningsrud.no
Kommunikasjonssjef Helge Dieset i Veidekke, tlf 90 55 33 22, helge.dieset@veidekke.no

Veidekkes pressebilder

Veidekke er en av Skandinavias største entreprenører og eiendomsutviklere. Selskapet utfører alle typer bygg- og anleggsoppdrag, utvikler boligprosjekter, vedlikeholder veier og produserer asfalt, pukk og grus. Involvering og lokalkunnskap kjennetegner virksomheten. Omsetningen er omlag 39 milliarder kroner, og halvparten av de 8600 medarbeiderne eier aksjer i selskapet. Veidekke er notert på Oslo Børs, og har siden starten i 1936 alltid gått med overskudd.