Veidekke ASA: Klar til å starte bygging av Varbergs nye vanntårn

VIVAB og Veidekke signerer i dag kontrakt om selve byggingen av Varbergs nye vanntårn for VIVAB. Kontraktssummen for gjennomføringsfasen er SEK 249 millioner, og byggingen ventes å pågå frem til februar 2024.

Vanntårnet VÅGA i Varberg er et samspillsprosjekt, der Veidekke og VIVAB sammen har ansvar for planer, prosjektering og gjennomføring. Nå har Varberg kommune fattet endelig beslutning om å starte byggingen av vanntårnet, som med sin utradisjonelle utforming har vekket både svensk og internasjonal oppmerksomhet allerede før første spadetak er tatt.

– Vi gleder oss veldig til sammen å ta steget over i byggefasen. Slike komplekse prosjekter stiller store krav til samspillsevner og passer veldig godt for Veidekkes måte å arbeide på, sier Maria Östman, avdelingsleder i Veidekke Anläggning SydVäst.

– Nå er vi klare for byggestart, som etter planen finner sted i februar. Gjennom det siste året har vi i tett samarbeid med Veidekke gjennomført prosjekteringen av det nye vanntårnet VÅGA. Underveis har det vært mange hensyn å ta, men den fasen er nå fullført. Vi vil få et teknisk velfungerende anlegg som også vil bli et nytt landemerke for Varberg, sier Agneta Johansson, prosjektleder for VÅGA i VIVAB.

Tårnets beliggenhet på Bastekullen i Träslöv vil gjøre VÅGA til et synlig landemerke både fra Varberg sentrum og fra E6. Utformingen av tårnet ble avgjort høsten 2018. Selve vannreservoaret er plassert høyere enn i dagens tårn og rommer fem ganger mer kapasitet. Dermed kan VIVAB sikre vannforsyningen til en voksende kommune og samtidig minimere risikoen for forstyrrelser i leveransen til innbyggerne.

Les mer om prosjektet på www.vivab.info/varbergsvattentorn og https://www.instagram.com/vaga_vattentorn/

Kontrakten inngår i ordrereserven for fjerde kvartal.

For mer informasjon, ta kontakt med:
Mats Nyström, VD Veidekke Sverige, tlf. +46 705 37 12 60

Veidekkes pressebilder

Veidekke er en av Skandinavias største entreprenører. Selskapet utfører alle typer bygg- og anleggsoppdrag, vedlikeholder veier og produserer asfalt, pukk og grus. Involvering og lokalkunnskap kjennetegner virksomheten. Omsetningen er om lag NOK 37 milliarder, og halvparten av de 8 200 medarbeiderne eier aksjer i selskapet. Veidekke er notert på Oslo Børs og har siden starten i 1936 alltid gått med overskudd.