Veidekke ASA: Salg av asfalt- og pukkvirksomhet i Rogaland

Veidekke ASA har i dag gjennomført salg av sin asfalt- og pukkvirksomhet i Rogaland til Stangeland Gruppen.

Veidekke og Stangeland Gruppen har jobbet ut fra en intensjonsavtale om overtakelse som selskapene inngikk i januar 2021.

Bakgrunnen for salget av asfalt- og pukkvirksomheten i Rogaland er en vurdering av konsernets posisjoner innenfor asfalt og pukk i Norge, i tillegg til at Veidekke ikke har oppnådd tilfredsstillende lønnsomhet for asfaltvirksomheten i Rogaland.

Den solgte virksomheten hadde en omsetning på NOK 125 millioner i 2020 med et tilhørende negativt resultat.

Transaksjonen regnskapsføres i første kvartal 2021 og vil gi et regnskapsmessig resultat (EBT) på omlag NOK 50 millioner og en likviditetseffekt på NOK 135 millioner for segmentet Infrastruktur Norge.

For mer informasjon, ta kontakt med:
Jørgen Wiese Porsmyr, CFO, telefon +47 907 59 058
Øivind Larsen, konserndirektør, telefon: +47 905 82 351

Veidekkes pressebilder

Veidekke er en av Skandinavias største entreprenører. Selskapet utfører alle typer bygg- og anleggsoppdrag, vedlikeholder veier og produserer asfalt, pukk og grus. Involvering og lokalkunnskap kjennetegner virksomheten. Omsetningen er om lag NOK 37 milliarder, og halvparten av de 8 200 medarbeiderne eier aksjer i selskapet. Veidekke er notert på Oslo Børs og har siden starten i 1936 alltid gått med overskudd.