Veidekke ASA: Skal bygge BaseCamps første studentboligprosjekt i Sverige

Veidekke har fått i oppdrag av BaseCamp Student Real Estate å bygge 589 studentleiligheter i Västra Hamnen i Malmö. Prosjektet er en totalentreprise med kontraktssum ca. SEK 448 millioner og er beregnet ferdigstilt i første kvartal 2023.

Prosjektet er den første etableringen av konseptet BaseCamp Students i det svenske markedet. De nye studentboligene skal bygges ved Masttorget i Västra Hamnen, på det som i dag er en parkeringsplass.

– Vi gleder oss stort til endelig å ta steget over sundet og etablere oss i Sverige. Malmö er en spennende by med en ung og voksende befolkning, der universitetet og studentene vil spille en stadig større rolle i tiden som kommer. Vi ser frem til å bidra til å styrke Malmö som studiested med 589 nye leiligheter tilpasset studenters behov, sier Armon Bar-Tur, partner og adm. direktør for BaseCamp Student.

– Vi setter pris på få tillit fra BaseCamp til å bygge den første etableringen deres i Sverige. Det er særlig inspirerende å få bidra til et viktig prosjekt som vil komme studenter til gode og gjøre Malmö mer attraktivt som studiested, sier Cecilia Eneberg, avdelingsleder i Veidekke Bygg Syd.

Etter en felles fase med systemprosjektering i samspill, går prosjektet nå over i en totalentreprise med prosjektering, bygging og ferdiggjøring. Prosjektet på eiendommen Tåten 1 i Västra Hamnen vil omfatte fire bygg med til sammen ca. 20 000 kvadratmeter, som skal romme 589 studentleiligheter samt fellesarealer og fasiliteter. Byggene vil bestå av opp til ti etasjer med kjeller og bygges som et sammenhengende kvartal.

Det er stilt høye miljø- og bærekraftkrav til det nye boligkvarteret, som skal sertifiseres til standarden Breeam, nivå Very good.

Byggetillatelse er på plass, og grunnarbeidet starter umiddelbart. Hele prosjektet er beregnet å ferdigstilles i første kvartal 2023.

Kontrakten inngår i ordrereserven for inneværende kvartal.

For mer informasjon, ta kontakt med:
Mats Nyström, VD Veidekke Sverige, tlf. +46 705 37 12 60

Veidekkes pressebilder

Veidekke er en av Skandinavias største entreprenører. Selskapet utfører alle typer bygg- og anleggsoppdrag, vedlikeholder veier og produserer asfalt, pukk og grus. Involvering og lokalkunnskap kjennetegner virksomheten. Omsetningen er om lag NOK 38 milliarder, og halvparten av de 8 100 medarbeiderne eier aksjer i selskapet. Veidekke er notert på Oslo Børs og har siden starten i 1936 alltid gått med overskudd.