Veidekke ASA: Skal bygge om Vasa Real i Stockholm

Veidekkes datterselskap Arcona har fått oppdraget med å bygge om Vasa Real for SISAB – Skolfastigheter i Stockholm AB. Kontaktssummen er SEK 255 millioner.

Arbeidet på den tradisjonsrike skolen ved Odenplan i Stockholm starter i januar 2021 og skal være ferdig til skolestart høsten 2023. Prosjektet er en utførelsesentreprise som omfatter både ombygging og tilbygg, og skolen vil være i virksomhet mens prosjektet pågår.

Vasa Real ligger i et vekstområde med mye boligbygging på gang og behov for økt elevkapasitet. Skolen, som har lange historiske røtter og stor kulturhistorisk verdi, består av to bygg som skal renoveres og påbygges. Et eksisterende tilbygg fra sekstitallet får tre nye etasjer. I flukt med dette bygget skal det reises en ny bygning på fire etasjer, som vil romme førskole for 162 barn i ni avdelinger samt et læringsrom på taket med fotballbane og lekeareal. Vasa Reals kjøkken og spisesal skal totalrenoveres og vil få en kapasitet på 2 700 porsjoner. Skolen vil også romme en avdelbar idrettssal med åtte garderober under bakkeplan. Denne vil bli tilgjengelig for andre kommunale skoler i området og for foreninger gjennom idrettsetaten.

– Vi er svært glade for å se samarbeidet med SISAB og utdanningsetaten resultere i nok et flott prosjekt, sier Lars Karlström, prosjektleder i Arcona. – Nå skal vi stå på for å skape en fantastisk skole og et stimulerende læringsmiljø for enda flere elever, og med skolen i drift i hele byggetiden vil vi ha særlig oppmerksomhet på logistikk, arbeidsmiljø og tredjepart.

– SISAB og utdanningsetaten ser frem til å realisere planene våre for Vasa Reals elever og personale sammen med Arcona. Dette er et fint prosjekt, der alle involverte deler et stort felles ansvar overfor både skolebarna og Stockholm by, sier Per Lundvik, prosjektansvarlig i SISAB.

Vasa Real er siste tilskudd til en rekke av skolebygg Arcona har bygget eller renovert for SISAB, som Skanskvarnsskolan i Årsta, Framtidens förskola Blågull i Hässelby og Östra Reals gymnasium i Stockholm.

Kontrakten inngår i ordrereserven for inneværende kvartal.

For mer informasjon, ta kontakt med:
Mats Nyström, VD Veidekke Sverige, tlf. +46 705 37 12 60
Lars Karlström, prosjektleder Arcona, lars.karlstrom@arcona.se, +46 08-601 21 28

Veidekkes pressebilder

Veidekke er en av Skandinavias største entreprenører. Selskapet utfører alle typer bygg- og anleggsoppdrag, vedlikeholder veier og produserer asfalt, pukk og grus. Involvering og lokalkunnskap kjennetegner virksomheten. Omsetningen er om lag NOK 37 milliarder, og halvparten av de 8 200 medarbeiderne eier aksjer i selskapet. Veidekke er notert på Oslo Børs og har siden starten i 1936 alltid gått med overskudd.