Veidekke ASA: Skal bygge Voldsløkka skole i Oslo

Veidekke har skrevet kontrakt med Undervisningsbygg Oslo KF om å bygge nye Voldsløkka ungdomsskole i Oslo. Oslo kommune har store miljøambisjoner og skolen bygges som plusshus. Oppdraget er en totalentreprise verdt 477 millioner kroner ekskl. mva.

Den nye skolen blir på totalt ca. 14.000 kvadratmeter fordelt på et nybygg over fire etasjer og det verneverdige Heidenreichbygget som skal totalrehabiliteres. Skolen skal bygges som en åtte parallells ungdomsskole for 810 elever, 75 lærere samt administrasjonen.

- Prosjektet Voldsløkka skole skal transformere en flott gammel bygning, Heidenreichbygget, som i kombinasjon med et miljø- og energi riktig nybygg skal skape en flott og tidsriktig skole. En rekke utviklende muligheter og krevende utfordringer som vi skal løse i godt samarbeid med Veidekke, sier Tore Moger, avdelingsdirektør i prosjektavdelingen i Undervisningsbygg Oslo KF.

Nybygget på Voldsløkka skal bygges som plusshus med solceller på både tak og fasader. Det er høye miljøambisjoner også for byggeprosessen. Maskiner på byggeplassen skal som minimum benytte fossilfri drivstoff og målsettingen er mest mulig utslippsfrie løsninger.

- Vi ser frem til å ta fatt på nok et spennende skoleprosjekt for Undervisningsbygg. Vi setter stor pris på at det er et ambisiøst miljøprosjekt. Bærekraftige løsninger i alle faser av et byggeprosjekt er også i tråd med Veidekkes miljøambisjoner, sier avdelingsleder for offentlige byggeprosjekter Erik Økland i Veidekke Bygg Oslo.

Byggestart er planlagt i månedsskiftet april/mai 2020 med planlagt ferdigstillelse til skolestart 2023.

For pressebilder se www.flickr.com/photos/veidekke, for mer informasjon kontakt:
Avdelingsleder Erik Økland, tlf 95 05 13 65, erik.okland@veidekke.no
Kommunikasjonssjef Helge Dieset, tlf 90 55 33 22, helge.dieset@veidekke.no

Veidekkes pressebilder

Veidekke er en av Skandinavias største entreprenører og eiendomsutviklere. Selskapet utfører alle typer bygg- og anleggsoppdrag, utvikler boligprosjekter, vedlikeholder veier og produserer asfalt, pukk og grus. Involvering og lokalkunnskap kjennetegner virksomheten. Omsetningen er omlag 39 milliarder kroner, og halvparten av de 8600 medarbeiderne eier aksjer i selskapet. Veidekke er notert på Oslo Børs, og har siden starten i 1936 alltid gått med overskudd.