Veidekke ASA: Solgte boliger for NOK 2,5 milliarder i første kvartal

Veidekke solgte 404 boliger i første kvartal 2019, en dobling fra salget i fjerde kvartal 2018. Det er prosjekter i Norge som trekker salget opp. Totalt har Veidekke solgt boliger for 2,5 milliarder kroner i første kvartal 2019. Antallet boliger i produksjon er 2 808.

Veidekke solgte 404 boliger i første kvartal 2019. Til sammenligning ble det solgt 152 boliger i første kvartal 2018 og 200 boliger i fjerde kvartal. Salget har vært stabilt i Sverige, mens det har økt i Norge. Verdien av de solgte boligene var 2,5 milliarder kroner, hvorav Veidekkes andel var 1,6 milliarder.

– Boligsalget i kvartalet er godt, med sterkt salg på Middelthunet på Majorstuen i Oslo og for øvrig jevnt bra salg i Oslo, Trondheim og Stavanger. I Sverige er salget stabilt, etter en økning i fjerde kvartal. Vi opplever interessen for nye boliger som god og jobber hardt for hvert salg. I vår samlede portefølje holder antallet boliger i produksjon seg høyt, sier konserndirektør Jørgen Wiese Porsmyr.

Antallet boliger i produksjon har økt siden utgangen av 2018, til 2 808 boliger ved utgangen av første kvartal, hvorav Veidekkes andel er 2 232 boliger. Salgsgraden for boliger i produksjon er 81 %.

Boligsalgstallene for Veidekke per første kvartal 2019:

Første kvartal 2019 (2018) 12 md. rullerende (1)
Brutto 1) Netto 2)
Norge 288 (93) 162 (67) 632
Sverige 116 (59) 112 (56) 343
Totalt 404 (152) 274 (123) 975

1) Antall salg inklusive felleseide prosjekter

2) Veidekkes andel av salg

Direktør for forretningsutvikling i Veidekke Eiendom Audun Blegen, tlf +47 959 79 664, audun.blegen@veidekke.no

Finansdirektør Jørgen Michelet, tlf +47 917 43 856, jorgen.michelet@veidekke.no

Veidekke er en av Skandinavias største entreprenører og eiendomsutviklere. Selskapet utfører alle typer bygg- og anleggsoppdrag, utvikler boligprosjekter, vedlikeholder veier og produserer asfalt, pukk og grus. Involvering og lokalkunnskap kjennetegner virksomheten. Omsetningen er om lag 36 milliarder kroner, og halvparten av de 8 600 medarbeiderne eier aksjer i selskapet. Veidekke er notert på Oslo Børs, og har siden starten i 1936 alltid gått med overskudd.