Veidekke ASA: Stabilt salg og høy boligproduksjon i Veidekke

Veidekke solgte totalt 451 boliger i første kvartal 2016. Dette er på nivå med fjerde kvartal i 2015. Antallet boliger i produksjon er 2 398. Totalt har Veidekke solgt boliger for 1,7 milliarder kroner i første kvartal 2016.

Veidekkes aktivitet innen boligutvikling er ved utgangen av første kvartal 2016 høy både i Norge og Sverige, med godt salg og høyt antall boliger i produksjon. Veidekke har solgt 451 boliger til en verdi av 1,7 milliarder kroner i kvartalet, hvorav Veidekkes andel er 1,2 milliarder.

I Sverige er etterspørselen etter Veidekkes boliger svært høy, noe som gjenspeiles i en salgsgrad på 99 %. De fleste av prosjektene er lokalisert i Stockholmsområdet og Gøteborg. I Norge har det vært godt salg i alle våre boligprosjekter, med hovedaktiviteten på Østlandet og i Trondheim, med en salgsgrad på 80 % for boliger i produksjon.

- Boligsalget i 2016 har startet godt, og er på linje med de 4 foregående kvartalene. Det betyr at vi opprettholder den høye aktiviteten i både Norge og Sverige, sier konsernsjef Arne Giske.

Antallet boliger i produksjon var ved kvartalsslutt 2 398. Veidekkes andel er 1 774. Tilsvarende tall i fjerde kvartal 2015 var 2 389 hvorav Veidekkes andel var 1 734. Samlet salgsgrad for prosjekter under oppføring er 94 %.

Boligsalgstallene for Veidekke pr første kvartal 2016:

Boligsalget 1. kvartal brutto (1)
2016 (2015)
1. kvartal netto (2)
2016 (2015)
12 mnd rullerende boligsalg (1)
Norge 205 (244) 104 (128) 755
Sverige 246 (218) 229 (217) 1038
Totalt 451 (462) 333 (345) 1793
  1. Antall salg inklusive felleseide prosjekter
  2. Veidekkes andel av salg

Direktør for forretningsutvikling i Veidekke Eiendom Audun Blegen, tlf +47 959 79 664, audun.blegen@veidekke.no
Finansdirektør Jørgen Michelet, tlf +47 917 43 856, jorgen.michelet@veidekke.no

Veidekke er en av Skandinavias største entreprenører og eiendomsutviklere. Selskapet utfører alle typer bygg- og anleggsoppdrag, vedlikeholder veier og produserer asfalt, pukk og grus. Involvering og lokalkunnskap kjennetegner virksomheten. Omsetningen er 24 milliarder kroner (2014), og halvparten av de 7000 medarbeiderne eier aksjer i selskapet. Veidekke er notert på Oslo Børs, og har siden starten i 1936 alltid gått med overskudd.