Veidekke ASA: Svein Richard Brandtzæg ny styreleder i Veidekke

Svein Richard Brandtzæg er innstilt som ny styreleder i Veidekke ASA.

Valgkomiteen i Veidekke har innstilt Brandtzæg til styreledervervet, og han velges formelt av Veidekkes generalforsamling 8. mai. Brandtzæg tar over vervet etter Martin Mæland, som har ledet Veidekkes styre siden 2009.

Brandtzæg har jobbet hele sin yrkesaktive karriere i Norsk Hydro, de ti siste årene som konsernsjef. Han er utdannet sivilingeniør og har doktorgrad i kjemi fra NTH, og er i tillegg bedriftsøkonom fra Handelshøyskolen BI. Brandtzæg er i dag styreleder ved NTNU.

Martin Mæland går av som styreleder i selskapet på generalforsamlingen i mai. Han har vært styreleder siden 2009 og styremedlem siden 2002.

- Martin Mæland har vært en sentral og viktig pådriver for Veidekkes utvikling i nærmere to tiår. I løpet av denne perioden har Veidekkes omsetning tredoblet seg, og selskapet har fått fotfeste i flere markeder og er nå godt posisjonert for videre vekst, sier konsernsjef Arne Giske.

For mer informasjon, kontakt:
Konserndirektør Kommunikasjon, samfunnsrelasjoner og bærekraft Lars Erik Lund, +47 413 31 369, lars.lund@veidekke.no

Finansdirektør Jørgen G. Michelet, +47 917 43 856, jorgen.michelet@veidekke.no

Veidekke er en av Skandinavias største entreprenører og eiendomsutviklere. Selskapet utfører alle typer bygg- og anleggsoppdrag, utvikler boligprosjekter, vedlikeholder veier og produserer asfalt, pukk og grus. Involvering og lokalkunnskap kjennetegner virksomheten. Omsetningen er om lag 36 milliarder kroner, og halvparten av de 8 600 medarbeiderne eier aksjer i selskapet. Veidekke er notert på Oslo Børs, og har siden starten i 1936 alltid gått med overskudd.