Veidekke bygger økologiboliger i Gamlebyen

Veidekke har inngått kontrakt med USBL Utbygging as i Oslo om bygging av tre boligblokker i Vikengt./Østfoldgt. i totalentreprise. Kontraktssum er 75 mill. kroner eksklusive merverdiavgift. Byggeprosjektet inngår i byfornyelsesområdet `Gamlebyen Nord`.

Den ene av boligblokkene med 35 leiligheter utføres som et økologiprosjekt som inkluderer bruk av solvarmeanlegg, vannbåren gulvvarme, balansert ventilasjon med varmegjenvinning, pustende yttervegger i bærende tegl, gråvannsrensing og økologisk opparbeidet gårdsrom. I gårdsrommet skal det anlegges et økologisk kretsløp i miniatyr, med fjell, bekk, myr, grøntanlegg og veksthus. Vannforsyningen er basert på renset gråvann. I bruksfasen skal størst mulig del av forbruks-avfallet gjenvinnes, og leiligheter og søppelrom vil bli organisert med dette som mål.
Avfallssortering inngår som et ledd i byggeprosessen.

Boligkomplekset omfatter i alt 92 leiligheter og 75 parkeringsplasser i kjeller. Blokkene føres opp i plasstøpt betong. Samlet boareal er 7.083 kvadratmeter. Bebygget areal er 11.100 kvadratmeter. Byggestart finner sted i juni, og boligkomplekset ferdigstilles i månedene oktober/november 1999.

Arkitekter for utbyggingsprosjektet er Arkitektkontoret GASA AS og Arkitektskap AS (PGK Prosjekteringsgruppe Klosterenga).

For nærmere informasjon, vennligst kontakt:

Prosjektleder Svein Erik Aronsen, Veidekke ASA, telefon 22 32 35 50

VEIDEKKE ASA