Veidekke bygger passivhusskole på Vestli i Oslo

Oslo kommune ved Undervisningsbygg har tildelt Veidekke Entreprenør oppdraget med å bygge nye Vestli skole og flerbrukshall. Kontrakten er vunnet i en totalentreprise­konkurranse, og den har en verdi på 307 millioner kroner ekskl. mva.

Oppdraget omfatter og bygging av ny barneskole for 840 elever fordelt på fire parallelle klasser per trinn. Skolebygningen får et bruksareal på ca. 10.000 m2. Flerbrukshallen blir på nærmere 3.000 m2, med spilleflate på 25 x 45 meter og tribuneplass til 200 personer. Den vil bli kamparena for blant annet håndball, fotball, basketball og innebandy. Deler av skolen samt flerbrukshallen skal tilrettelegges for sambruk for nærmiljøet utenom skoletiden. Løsninger er solide og miljøriktige, og bygningene skal tilfredsstille kravene til passivhusstandard.

Totalentreprisen omfatter også riving av eksisterende skole og opparbeiding av ca. 15.000 m2 uteareal til lek- og aktivitetssoner. Veidekke skal i tillegg utbedre tilkomstvei og etablere nye parkeringsplasser i umiddelbar tilknytting til skole- og idrettsanlegget.

- Det å bygge gode og moderne undervisningsbygg med tydelige miljøambisjoner, er noe vi setter svært høyt i Veidekke, sier Erik Økland, avdelingsleder for offentlige bygg. - Vi takker Oslo kommune for tilliten og vi gleder oss til å ta fatt på dette spennende prosjektet, avslutter Økland.

Byggearbeidene starter i august 2018 og skal ferdigstilles til november 2020.

På bildet: Kontrakten signeres av administrerende direktør Rigmor Helene Hansen i Undervisningsbygg (t.v.) og avdelingsleder Erik Økland i Veidekke.

Avdelingsleder Erik Økland, tlf 95 05 13 65, erik.okland@veidekke.no
Distriktsleder Anders W. Haugen, tlf 97 66 63 14, anders.haugen@veidekke.no
Kommunikasjonssjef Helge Dieset, tlf 90 55 33 22, helge.dieset@veidekke.no

Veidekke er en av Skandinavias største entreprenører og eiendomsutviklere. Selskapet utfører alle typer bygg- og anleggsoppdrag, utvikler boligprosjekter, vedlikeholder veier og produserer asfalt, pukk og grus. Involvering og lokalkunnskap kjennetegner virksomheten. Omsetningen er nær 32 milliarder kroner, og halvparten av de 8000 medarbeiderne eier aksjer i selskapet. Veidekke er notert på Oslo Børs, og har siden starten i 1936 alltid gått med overskudd.