Veidekke bygger Sjøsiden kjøpesenter i Horten til 170 mill. kroner for Gjensidige

Veidekke ASA har på oppdrag av Gjensidige Livsforsikring, representert ved Sektor Eiendomsutvikling AS, fått kontrakt på oppføringen av et nytt bygg med kjøpesenter og leiligheter i Horten sentrum. Kontrakten er på 170 mill. kroner ekskl. mva.

Utformingen av senteret bød på mange utfordringer. Spesielt var grunnforholdene kompliserte på tomten, som ligger vis-à-vis innkjøringen til fergeleiet for fergen Horten - Moss., og ønsket om å optimalisere de omfattende fundamenteringsarbeidene stilte svært høye krav til de to selskapenes kompetanse. Sammen har de to selskapene kommet frem til en løsning som gir et kostnadseffektivt bygg med lyse, store lokaler.

Den nye senteret får et totalt areal på ca. 25.000 kvadratmeter. Av dette utgjør kjøpesenteret ca. 12.000 kvadratmeter og parkerings-/fellesarealer 9.000 kvadratmeter. De resterende 4.000 kvadratmeter utgjør boligarealet, der det skal bygges i alt 42 to- og tre-roms leiligheter.

I alt vil ca. 15 funksjonærer og ca. 30 fagarbeidere fra Veidekke være sysselsatt på prosjektet under byggeperioden. Veidekke skal utføre plasstøpte betongkonstruksjoner og tømrerarbeidene, mens de øvrige arbeider vil bli utført ved bruk av underentreprenører.

Kjøpesenteret skal være ferdigstilt til 16. mars 2001, og leilighetene skal være innflyttingsklare to måneder senere.