Veidekke etablerer 20 gjenvinningsanlegg for bygg- og anleggsavfall på landsbasis

Et av Norges ledende entreprenørselskap, Veidekke ASA, etablerer nå en landsdekkende virksomhet innen riving, mottak og gjenvinning av produksjonsavfall fra bygg- og anleggsbransjen.

- Veidekke satser stort og ser fremveksten av et betydelig marked. Ved denne etableringen har Veidekke tatt en lederposisjon i markedet og svart på morgendagens krav til å finne lønnsomme løsninger på en av bygg- og anleggsbransjens største, fremtidige utfordringer. Vi venter å oppnå en samlet omsetning på anslagsvis 500 millioner kroner i løpet av en tre til fem års periode innen dette virksomhetsområdet. Dette er også en viktig miljøsak, og vi ser frem til et verdiskapende samspill med miljømyndighetene, sier adm. direktør Terje R. Venold i Veidekke. - Regjeringens innføring av deponigebyr på kr. 300,- pr. tonn fra 1. januar 1999 vil være et positivt bidrag for økonomien i slike satsinger, legger Venold til.

Store volum - en vekstbransje
Markedet for byggavfall er på landsbasis anslått til ca. 1,2 millioner tonn, hvorav avfall fra rehabilitering utgjør 500.000 tonn, riveavfall 500.000 tonn og avfall fra nybygg 200.000 tonn. Markedet for anleggsavfall i form av overskudd av løsmasser og sprengstein er anslått til omlag 13 millioner tonn årlig.

- Gjenvinning av produksjonsavfall er en vekstbransje i Norge og i utlandet. Avfall er blitt en ressurs. Samtidig er avfallsdeponiene i ferd med å fylles opp og det er blitt vanskelig å etablere nye deponier. Vekst i gjenvinningsbransjen er derfor nødvendig for å løse utfordringene innen avfallssektoren, sier Venold.

Gjenvinningsproduktene vil i første rekke være renset og knust betong og tegl, trevirke, emballasje, metaller og rene fyllmasser av jord og steinmaterialer fra anleggsvirksomhet. Rivebetong kan brukes som tilslag i asfalt og betong og til fyllmasse. Rent trevirke brukes til produksjon av biobrensel.

Oppkjøp og nyetableringer
- Vi etablerer et ledende og landsomfattende nettverk med 20 mottaks- og gjenvinningsanlegg basert på Veidekkes eksisterende steinbrudd, pukk- og grustak, og på oppkjøp av etablerte bedrifter, sier Venold.

Så langt har Veidekke overtatt 60 % av Dokken & Østdal A/S, en maskinentreprenør med betydelig kompetanse og den største aktøren innen miljøvennlig riving i Norge i dag. Dokken & Østdal A/S eier for øvrig også 50% av selskapet BA-Gjenvinning som allerede har etablert flere gjenvinningsanlegg for tyngre byggeavfall i Norge, blant annet på Grønmo i Oslo. Videre har Veidekke overtatt 70 % av mottaks-, sorterings- og gjenvinningsselskapet Arog A/S i Heggedal, og det arbeides med flere konkrete oppkjøps- og samarbeidsprosjekter.

Samtidig vil Veidekke etablere et selskap for produksjon av biobrensel basert på avfallstrevirke sammen med Hydro-eide Bioenergi A/S. I første omgang skal det etableres et pilotprosjekt tilknyttet Arog A/S på Yggeset i Asker, og det planlegges lignende produksjonsanlegg for biobrensel på Østlandet og i andre landsdeler.

Bedre rammevilkår - Veidekke inne i hele verdikjeden
- Rammevilkårene for denne type virksomhet er under bedring, og vi mener at Veidekke har særlig gode forutsetninger for en lønnsom satsing gjennom god dekning innen verdikjeden. I dag er Veidekke avfallsbesitter, har mottaksanlegg og er også sluttbruker av gjenvinningsprodukter. Veidekke er i dag landets største private produsent av asfalt, en betydelig produsent av ferdigbetong og en av landets største leverandører av stein, pukk og grusprodukter fra egne steinbrudd og pukkverk. Veidekke har også industriell kompetanse og en solid kapitalbase som er med på å sikre satsingen på kort og lang sikt, sier Venold.

Veidekke vil ivareta den overordnede styringen av forretningsområdet gjennom et heleid aksjeselskap, Veidekke Gjenvinning A.S, herunder oppkjøpte bedrifter og nyetableringer av spesialbedrifter. Selskapet vil inngå i Veidekkes industridivisjon.

Leder for forretningsområdet vil være direktør Ole Skytterholm (48). Skytterholm er utdannet cand. polit og har lang erfaring fra avfallsbransjen, blant annet som nestleder i Oslo Renholdsverk og adm. direktør i Miljøtransport A.S.

For øvrig kan nevnes at Veidekke har innledet samarbeid med Kurt Oddekalv i Norges Miljøvernforbund for omsetning av brukte bygningsartikler som dører, kjøkkeninnredninger, vinduer etc. gjennom forbundets etablerte utsalgssteder.

For nærmere informasjon, vennligst kontakt:

Konsernsjef Terje R. Venold, Veidekke ASA, tlf. 66 98 54 05
Informasjonsdirektør Kai Krüger Henriksen, Veidekke ASA, tlf. 66 98 53 90, mobil 905 19 360
Direktør Ole Skytterholm, Veidekke Gjenvinning A.S, tlf. 66 98 55 39, mobil 916 65 743

Faktaark er tilgjengelig på http://www.huginonline.no/VEI/PM/vei980909_no.pdf