VEIDEKKE NEDJUSTERER ANSLAGENE FOR 2001

"I løpet av de siste kvartalene har vi hatt hendelser som har hindret oss i å nå våre mål. I lys av denne utviklingen har vi foretatt en grundig gjennomgang av hele organisasjonen og truffet en rekke tiltak som vil påvirke resultatet for inneværende år. Når vi i tillegg ikke har fått tilstrekkelig kontraktsvolum i Divisjon Anlegg, gjør vi nå en justering av resultatanslaget for inneværende år ned mot resultatet for fjoråret på 185 mill. kroner," sier konsernsjef Terje R. Venold.

I Divisjon Regional Entreprenør er det en kombinasjon av flere forhold som har skapt problemer. Integrasjonen av de mange oppkjøpte selskapene har tatt mye oppmerksomhet fra divisjonens ledelse. Det har igjen ført til manglende oppfølging og kontroll i gjennomføringen av flere prosjekter, med utilfredstillende marginer i enkelte regioner som resultat.

I begge divisjoner er det allerede iverksatt omfattende tiltak med virkning både på kort og lang sikt. Avdelingen i Tromsø, som i lengre tid har hatt ulønnsom drift, legges ned. Entreprenørvirksomheten i Nord-Norge samles og ledes av vår avdeling i Harstad. Overkapasiteten ved Veidekkes virksomhet i Bergen reduseres. I Region Oslo, som er den største enheten i Regional Entreprenør, har vi styrket ledelsen, og i denne regionen må vi også ta tap på de tidligere oppkjøpte Bøhlerselskapene.

"Vi retter hele organisasjonen inn mot å bedre resultatene pr. prosjekt, fjerne unødvendige kostnader og øke fokus på prosjektledelse. Vi har foretatt organisasjonsmessige endringer som vil gi oss en mye mer prosjektrettet organisasjon og bidra til en vesentlig styrking av konsernets konkurransekraft," sier Venold.

Bygg- og anleggsvirksomheten i Norge samles i én divisjon, Entreprenør Norge, både for å ta ut synergier og for å øke fleksibilitet og konkurransekraft. Anleggsdivisjonen rendyrkes for å ivareta større bygg- og anleggsprosjekter i det nordiske markedet. Den blir nå en prosjektorganisasjon med høy fleksibilitet og faglig bredde, som vil redusere sårbarheten overfor volumsvingninger i de enkelte land.

"Totalt betyr dette en nedjustering mot et årsresultat i overkant av fjoråret (185 mill. kroner). Dette er selvsagt meget skuffende for alle som er opptatt av Veidekke, men samtidig er det grunn til å peke på at Divisjonene Industri, Eiendom og Entreprenør Danmark (Hoffmann) følger sine planer og leverer resultater på linje med forventningene. Vi forventer at prisnivået innen anleggssektoren etter hvert vil bedre seg og at prisnivået til de ulike aktørene vil jevne seg mer ut," sier Venold. "Det er også grunn til å understreke at de problemene vi har avdekket, ligger i kjernen av vår virksomhet, der vi har de beste forutsetninger for løse dem," legger han til.

Eventuelle spørsmål kan rettes til:

Konsernsjef Terje R. Venold,
telefon 21 05 77 01/905 82 323