Veidekke oppgraderer Steen & Strøm Magasin i Oslo

Veidekke Entreprenør AS har fått oppdraget med å gjenskape det "gamle" Steen & Strøm Magasin i Oslo sentrum for SK Steen & Strøm AS. Kontraktssummen er på ca 80 millioner kroner ekskl. merverdiavgift.
Det nye stormagasinet skal gjenskape den identitet og posisjon som Steen & Strøm Magasin opprinnelig hadde. Det tradisjonsrike magasinet har gjennom de siste 10-15 årene blitt betydelig forandret til en mellomting av et varehus og et tradisjonelt kjøpesenter. De kjente, internasjonale storbymagasinene NK og Åhlens i Stockholm, Magasin Du Nord i København, Harrods og Harvey Nichols i London og Galeries Lafayette i Paris er brukt som sammenlikningsgrunnlag i planleggingen av det nye magasinet.

Det nye stormagasinet vil bestå av 70 - 80 butikker, mot 50 i dag, fordelt på i alt syv etasjer. Butikkene vil gjennomgående være mer spesielle og eksklusive enn det som er vanlig i mer tradisjonelle norske kjøpesentre. Flere kjente merkevarer vil ha egne butikker i magasinet. Mange av disse er i dag ikke representert med egne butikker i Norge.

Det vil også bli gjennomført mange meget synlige forandringer i magasinet. Det skal bl.a. åpnes opp igjen rundt rulletrappene slik at det berømte atriet over syv etasjer i midten av magasinet gjenskapes. Alle fasadevinduene skal likeledes åpnes slik at det blir spektakulære vindusutstillinger igjen som i gamle dager. Veggene fra gulv til tak som har stykket opp de syv etasjene skal rives for å gjenskape de store, åpne etasjeflatene som kjennetegner ethvert ordentlig, internasjonalt magasin. Storebrand eier bygningen som huser stormagasinet Steen & og Strøm. I fellesskap er det gjennomført et forprosjekt i nært samarbeid med det svenske firmaet Strategisk Arkitektur.

Byggearbeidene starter opp 7. juni 2004 og magasinet skal stå ferdig før jul 2006.

For nærmere opplysninger vennligst kontakt:
Distriktsleder Helge Opedal, Veidekke Entreprenør AS,
Tlf. 21 05 80 20, mobil 91 83 33 66.
Prosjektleder Bjørn Einar Smith, Veidekke Entreprenør AS,
Tlf. 21 05 77 89, mobil 95 72 03 90.