Veidekke overtar Wilhelmsen & Sønner - Betydelig styrking av forretningsområdet gjenvinning

Wilhelmsen & Sønner er en av de største og mest sentrale bedrifter innen innsamling og gjenvinning av produksjonsavfall i Norge, og mottar ca. 50.000 tonn pr. år. Forventet omsetning i 1998 er 75 mill. kroner.

Wilhelmsen & Sønner har administrasjon, sorteringsanlegg for avfall, knuseverk for treverk, containertomt, lager og verksted på Alnabru i Oslo. Bedriften har en moderne bilpark på 25 kjøretøyer, ca. 1.200 containere og en solid og stabil kundekrets. Antall ansatte er 65. Organisasjon og bedriftens navn fortsetter med Veidekke som eier.

- Bakgrunnen for salget er den utviklingen som nå skjer i bransjen, med økt kapitalbehov og stadig større enheter, sier daglig leder Jan R. Wilhelmsen. Selskapets virksomhet innen vacuumlasting forblir hos selger.

Wilhelmsen & Sønner eier Spesialrenovasjon A/S (100 %), og har eierinteresser i Moss Resirkulering A/S (50%) og Nes Resirkulering A/S (33%). Samlet vil disse selskapene ha en omsetning på ca. 25 mill. kroner i 1998. Gjenvinningsbedriftene Moss Resirkulering og Nes Resirkulering har nye produksjonslinjer, gunstig lokalisering og gode vekstmuligheter.

I tillegg til disse selskapene har Veidekke eierinteresser i en rekke andre selskaper innen riving, mottak og gjenvinning av produksjonsavfall. Veidekke Gjenvinning-gruppen, med Veidekke Gjenvinning A/S som organisatorisk overbygning, er i ferd med å få et landsdekkende nett av gjenvinningsanlegg. Forventet mottaksvolum i 1999 er på vel 200.000 tonn. Forventet omsetning er på ca. 180 mill. kroner.

- Avfallsbransjen er en fremtids- og vekstbransje. Volumene er blitt så store og uhåndterlige at det tvinger seg frem en industrialisering og produktutvikling med avfall som råstoff. Veidekke har særlig gode forutsetninger for en lønnsom satsing på denne bransjen gjennom vår gode dekning innen verdikjeden. Vi har også industriell kompetanse og en solid kapitalbase som er med på å sikre satsingen på kort og lang sikt, sier konsernsjef Terje R. Venold i Veidekke.