Veidekke satser offensivt på sine seniorer

Veidekke tilbyr nå ansatte over 62 år seks ukers permisjon med lønn for å fortsette i full stilling. - I tillegg til å sikre oss mange nye ansatte i årene som kommer, ønsker vi å beholde våre verdifulle seniorer lenger i arbeid. Vi håper at ekstra permisjon frister mange til å fortsette i yrkeslivet som viktige bidragsytere i Veidekke så lenge som mulig, sier konsernsjef Terje R. Venold.

Om 10 år vil Norge ha 100.000 færre arbeidstakere mellom 35-45 år, og det vil bli flere som går av med pensjon enn tidligere. Dette kan på kort sikt avhjelpes noe med utenlandsk arbeidskraft, men på lengre sikt må det løses ved å få flere eldre arbeidstakere til å fortsette i yrkeslivet minimum til alderspensjonsgrensen på 67 år.

Veidekke tilbyr derfor inntil seks ukers permisjon med lønn til alle håndverkere og funksjo­nærer over 62 år som arbeider i full stilling. Ordningen er ønsket av de ansatte og er en del av bedriftskulturen, seniorpolitikken og rekrutteringsstrategien i Veidekke i Norge. Målet er at inntil seks ukers permisjon i tillegg til seks ukers ferie skal bidra til å beholde kompetansen og arbeidskraften så lenge som mulig i organisasjonen, redusere sykefraværet blant seniorer og ikke minst øke rekrutteringen av erfarne håndverkere og funksjonærer.

- Vi ser at mange av våre ansatte går av for tidlig, det være seg med uføre- eller førtids­pensjon. Med ekstra permisjon slik at de kan "hvile seg opp igjen," håper vi å friste mange til å forlenge yrkeslivet. Vi håper at til sammen inntil tre måneders permisjon og ferie kan være det som skal til for at mange ansatte kan fortsette flere år i jobb enn de gjør i dag, avslutter Venold.

Konsernsjef Terje R. Venold, tlf 21 05 77 01 / 905 82 323, terje.venold@veidekke.no
Kommunikasjonsdirektør Kai Krüger Henriksen, tlf 21 05 77 04 / 90 51 93 60, kai.henriksen@veidekke.no
Organisasjonsdirektør Per Haugen i Veidekke Entreprenør, tlf 91 12 82 01, per.haugen@veidekke.no

Veidekke ASA er en ledende skandinavisk entreprenør og eiendomsutvikler med nærmere 6.000 ansatte og en omsetning på 14,6 milliarder kroner (2005). Konsernet er notert på Oslo Børs og har en spredt eierstruktur der de ansatte eier 14 % av aksjene. Virksomheten spenner over et vidt spekter av bygge- og anleggsoppdrag, utvikling av bolig- og næringsbygg for private og offentlige kunder, asfaltvirksomhet og veivedlikehold samt innsamling og gjenvinning av avfall.