Veidekke selger eiendomsprosjekt i Lørenskog

Veidekke inngår i dag avtale om salg av sin 40 % eierandel i eiendomsprosjektet Lørenskog Sentrum Vest. Kjøper er et nytt eiendomsselskap under etablering i regi av Pareto, og avtalen er betinget av at selskapet skaffer til veie den nødvendige finansiering.

Salget vil gi en gevinst på i overkant av 200 mill. kroner for Veidekke. Ved gjennomføring av salget blir likviditetseffekten ca 200 mill. kroner, og Veidekke vil dessuten gå inn med en eierandel i det nye eiendomsselskapet, tilsvarende ca 65 mill. kroner. Dersom finansiering oppnås, vil gevinsten bli regnskapsført i 2. halvår.

Eiendommen på Lørenskog er på ca 136 700 m2. Reguleringsplanen ble godkjent i 2005, og tillater utbygging av ca 115 000 m2 boliger og 58 000 m2 næringsarealer.

De første boligene på området stod ferdige i juni 2006, og så langt er det solgt 300 boliger som enten er ferdige eller under oppføring.

SEB Enskilda og DTZ Realkapital har vært selgers rådgivere i denne prosessen.

Selger:
Konserndirektør Leif E. Johansen, Veidekke, tlf 21 05 75 54/ 91 55 13 81,
Konserndirektør Arne Giske, Veidekke, tlf 21 05 77 80/ 905 89 526,
Kommunikasjonsdirektør Kai Krüger Henriksen, Veidekke, tlf 21 05 77 04 / 90 51 93 60, kai.henriksen@veidekke.no

Kjøper:
Adm. dir. Anders Endreson, Pareto Private Equity ASA, tlf 22 01 58 01/93 03 88 00,

VEIDEKKE ASA

Veidekke ASA er en ledende skandinavisk entreprenør og eiendomsutvikler med 6.400 ansatte og en omsetning på 16,4 milliarder kroner (2006). Konsernet er notert på Oslo Børs og har en spredt eierstruktur der de ansatte eier 15 % av aksjene. Virksomheten spenner over et vidt spekter av bygge- og anleggsoppdrag, utvikling av bolig- og næringsbygg for private og offentlige kunder, asfaltvirksomhet og veivedlikehold samt innsamling og gjenvinning av avfall.

Veidekke ASA, Informasjonsavdelingen, Postboks 505 Skøyen, 0214 Oslo, tlf. 21 05 50 00
E-post: firmapost@veidekke.no - Hjemmeside: www.veidekke.no