Veidekke skal bygge E-18 Sky - Langangen

Veidekke Entreprenør AS har sammen med Hæhre Entreprenør AS i dag skrevet kontrakt med Statens vegvesen om bygging av ny motorvei mellom Sky og Langangen, på grensen mellom Vestfold og Telemark. Kontraktssummen er på nesten 1,1 mrd. kroner ekskl. mva. og fordeler seg 60/40 mellom Veidekke og Hæhre.

Det skal bygges 11 kilometer motorvei for hastighet 100 km/t med fire kjørefelt og total bredde 23 meter. Oppdraget omfatter også bygging av fire tunneler der den lengste blir 380 meter, to miljøtunneler og åtte bruer (den lengste på 305 meter).

Arbeidsfellesskapet mellom Veidekke og Hæhre er organisert slik at Hæhre skal utføre masseflytting og grunnarbeid, mens Veidekke skal utføre alt øvrig arbeid inkludert betongarbeid og konstruksjoner. Av kontraktssummen utgjør Veidekkes andel på 60 % ca. 645 MNOK ekskl. mva.

Arbeidene starter opp umiddelbart, og skal være avsluttet i løpet av mai 2012.

Distriktsleder Ingeir Slettemoen, Veidekke Entreprenør AS, tlf. 91 34 87 32, ingeir.slettemoen@veidekke.no
Prosjektleder Roar Tverå, Veidekke Entreprenør AS, tlf. 40 55 64 72, roar.tvera@veidekke.no
Prosjektleder Jørn Rinde i Statens vegvesen, tlf. 33 37 31 35 / 95 21 96 83, jorn.rinde@vegvesen.no

Veidekke ASA er en ledende skandinavisk entreprenør og eiendomsutvikler med 6.250 ansatte og en omsetning på 19,4 milliarder kroner (2008). Konsernet er notert på Oslo Børs og har en spredt eierstruktur der de ansatte eier 18 % av aksjene. Virksomheten spenner over et vidt spekter av bygge- og anleggsoppdrag, utvikling av bolig- og næringsbygg for private og offentlige kunder, asfaltvirksomhet og veivedlikehold samt innsamling og gjenvinning av avfall.