Verdens første fossilfrie tunnelprosjekt vant Veidekkes miljøpris

Veidekkes skandinaviske miljøpris for 2018 er tildelt prosjektet TGB Smestad–Sogn. Dette er verdens første fossilfrie tunnelprosjekt og det første fossilfrie anleggsprosjektet i Norge. Kabeltunnelen skal forbinde strømkabler mellom transformatorstasjonene Smestad og Sogn i Oslo og bygges på oppdrag fra Statnett.

– TGB Smestad–Sogn er et banebrytende prosjekt. Teamet bak har vært foroverlente og har tatt i bruk ny kunnskap som har løftet Statnett til å gjennomføre verdens første fossilfrie tunnelprosjekt. Sammenlignet med et tradisjonelt prosjekt er CO2-utslippene kuttet med 90 prosent, eller 2 500 tonn, sier juryleder og bærekraftsdirektør i Veidekke, Hege Schøyen Dillner.

Flere av maskinene som brukes i tunnelarbeidet er elektriske. Personbiltransporten foregår hovedsakelig med elbiler, og lastebiler og andre maskiner går på fornybar diesel uten palmeolje. Når kabeltunnelen står ferdig høsten 2019 skal 4,5 kilometer ny kabel installeres, og tunnelen blir en sikker, robust og fremtidsrettet del av hovedstrømnettet i Oslo.

– Vi er svært stolte over å vinne Veidekkes skandinaviske miljøpris for 2018. Det er takket være miljøkompetansen i Veidekke at vi tidlig kunne selge oss inn til byggherren som fossilfri anleggsplass. Nå takker vi for hjelpen ved å overføre våre erfaringer tilbake til konsernet og dermed bidra til at Veidekke leder an i utviklingen av fossilfri anleggsdrift, forteller Tarjei Hammertrø Johnsen, prosjektleder for TGB SmestadSogn.

Veidekkes miljøpris deles ut til en enhet, en gruppe eller et prosjekt som viser særlig engasjement for miljø. Denne gangen løfter juryen frem en kandidat både reduserer klimagassutslippene og balanserer hensyn til økonomisk vekst, mennesker og natur. Prisen ble delt ut på Veidekkes skandinaviske miljødag i Oslo tirsdag 29. januar 2019.

Bildetekst: Fra venstre: Arne Giske, konsernsjef i Veidekke ASA, Tarjei Hammertrø Johnsen, prosjektleder for TGB SmestadSogn, og Hege Schøyen Dillner, bærekraftsdirektør i Veidekke ASA.

For mer informasjon, kontakt:
Bærekraftsdirektør Hege Schøyen Dillner, telefon +47 907 35 661, e-post: hege.dillner@veidekke.no

For pressebilder, se www.flickr.com/photos/veidekke

Veidekke er en av Skandinavias største entreprenører og eiendomsutviklere. Selskapet utfører alle typer bygg- og anleggsoppdrag, utvikler boligprosjekter, vedlikeholder veier og produserer asfalt, pukk og grus. Involvering og lokalkunnskap kjennetegner virksomheten. Omsetningen er om lag 32 milliarder kroner, og halvparten av de 8 000 medarbeiderne eier aksjer i selskapet. Veidekke er notert på Oslo Børs, og har siden starten i 1936 alltid gått med overskudd.