Verisec etablerer e-legitimasjonstjenesten Freja eID i Norge

IT-sikkerhetsselskapet Verisec, som står bak Freja eID, lanserer nå e-legitimasjonstjenesten på det norske markedet. Nordiske integrasjonspartnere og det faktum at tjenesten er bygget fra grunnen av i samsvar med europeiske standarder har muliggjort Nordisk ekspansjon uten store investeringer.

Freja eID er en etablert svensk e-legitimasjon, og er dessuten skalerbar til nye land da den ikke er låst til et spesifikt lands fødselsnummer som identifikator. Samarbeidet med nordiske integrasjonspartnere muliggjør en rask og smidig integrasjon gjennom eksisterende infrastruktur for selskaper som har tilstedeværelse i både Norge og Sverige. Freja eID er neste generasjons mobile eID og er tilgjengelig i tre tillitsnivåer. Det er mellomnivået Freja eID Extended som nå blir tilgjengelig i Norge, og tilbyr en heldigital onboardingprosess som inkluderer oppslag mot det norske folkeregisteret for verifikasjon av brukerens identitet og folkeregistrert adresse.

Freja eID Extended er gratis for sluttbrukere, og kan benyttes til innlogging, juridisk bindende e-signatur, bekrefte kjøp og kommunisere sikkert i den digitale verdenen. Freja eID oppfyller også gjeldende krav innen PSD2 RTS for sterk kundeautentisering.

Johan Henrikson, CEO i Verisec, kommenterer:
"Siden vi allerede har aktive integrasjonspartnere på det norske markedet og ettersom Freja eID er en internasjonalt skalerbar e-legitimasjon, innebærer etableringen av vår e-legitimasjonstjeneste i Norge ingen stor teknisk eller økonomisk investering. Freja eID gir norske tjenesteleverandører muligheter til bedre kunde- og brukeropplevelser, høyere sikkerhet, økt kundeinteraksjon, samsvar med lovgivning og naturligvis reduserte kostnader."

For mer informasjon, vennlikst kontakt:
Johan Henrikson, CEO, Verisec AB
E-post: johan.henrikson@verisec.com

Verisec AB (publ) er et selskap i fremkant av digital sikkerhet og skaper løsninger for å kjøre systemer sikre og tilgjengelige. Selskapet tilbyr et bredt spekter av produkter innenfor sine to fokusområder: digitale identiteter og informasjonssikkerhet. Verisec har global distribusjon og virksomhet i Stockholm, London, Beograd, Madrid, Mexico City, Dubai og Frankfurt. Verisec er notert på Nasdaq First North Premier i Stockholm. For ytterligere informasjon: www.verisec.com og www.frejaeid.com. Erik Penser Bank AB er Verisecs sertifiserte rådgiver, for kontakt med dem ring +46 8 463 83 00 eller send epost til certifiedadviser@penser.se.