Hvordan velge riktige dekk til en elbil?

Hvis du velger riktige dekk, kan du øke elbilens rekkevidde, fremheve de beste egenskapene og øke sikkerheten. Hvis du kjører elbil, bør du sjekke at dekkprodusenten har definert dekket som enten EV-tilpasset eller spesielt designet for elbiler. En profesjonell vurdering kan avgjøre hvilket dekk som egner seg best for din bil.

Elbiler er svært responsive og akselererer raskt, så man bør velge dekk som passer disse egenskapene. Man kan ikke glemme dekkene så fort de er montert; de burde sjekkes regelmessig.

Hos en elbil er det viktig å sjekke dekktrykket ofte fordi dekkene belastes med en betydelig høyere vekt. Et dekk med for lavt lufttrykk vil øke rullemotstanden, noe som gjør at det krever mer energi for å rulle enn et dekk med riktig lufttrykk. Det er også viktig å se etter tegn på ujevn slitasje.

«Når et dekk begynner å slites feil, kan ikke slitasjen reverseres. Hvis du merker ujevn dekkslitasje, er det lurt å få hjulstillingen sjekket og dekkene rotert selv i inneværende sesong», sier Tomas Jansson, produktsjef hos Vianor.

Du burde ikke skifte elbildekk selv hjemme i oppkjørselen, da de fleste elbiler krever firepunkts løftebukk til dette. Dersom du plasserer jekken feil under en elbil, kan du skade batteriet.

Personlig kjørestil og vaner spiller en avgjørende rolle

Når du skal velge dekk, er det viktig å ta hensyn til din egen kjørestil og hvordan du regelmessig kjører med elbilen. Hos Vianors serviceverksteder utføres alltid en behovsvurdering hos kundene, som inkluderer gjennomgang av kjøretøyet, samt kjørevaner og typiske kjøreruter. Basert på dette velges de best egnede dekkene.

Når du skal velge dekk til en elbil, er det viktig å vurdere følgende faktorer:

• Lastekapasitet: Ekstravekten fra batteriene gjør en elbil tyngre enn en fossildreven bil av tilsvarende størrelse. Velg derfor dekk med riktig lasteindeks, da dekkene ellers kan slites raskere og ta skade under bruk. Dekkets lastekapasitet er angitt på dekkets sidevegg.
  • Dekkstørrelse: Dekkstørrelsene for elbiler er vanligvis større sammenlignet med tradisjonelle fossildrevne kjøretøy. Finn ut hvilke dekk som er tilgjengelige på markedet og som har riktig størrelse for din bil.
  • Rullemotstand: Lavere rullemotstand betyr mer økonomiske og miljøvennlige dekk. Ved å velge dekk med lav rullemotstand utvides elbilens rekkevidde per lading.
  • Støynivå: Når du skal velge dekk til en elbil, burde du være oppmerksom på støynivået. Et dekk med lavt støynivå vil øke kjørekomforten.

«Når du skal sammenligne dekk, hjelper EU-dekkmerkingen deg å identifisere stillegående dekk med lav rullemotstand. EU-merkingen gir også informasjon om dekkets våtgrep, noe som påvirker sikkerheten til sommerdekk betydelig», sier Jansson.

Sikkerhet og tilstrekkelig mønsterdybde er også avgjørende for elbildekk

Det er ekstra viktig at dekkene er godt vedlikeholdt og holder høy kvalitet på vått underlag og i uventede situasjoner.

«Tilstrekkelig mønsterdybde er avgjørende for sommerdekk, spesielt på våte underlag også for elbiler. Ifølge loven er minste tillatte mønsterdybde for sommerdekk 1,6 millimeter. Dette er imidlertid allerede farlig lavt, da dekkets vannplaningsegenskaper forringes betydelig for når mønsterdybden faller under fire millimeter. Derfor vil jeg anbefale å kjøpe nye sommerdekk til en elbil når mønsterdybden er mindre enn fire millimeter», sier Jansson.

For mer informasjon:

Vianor
Produktsjef Tomas Jansson, tlf. 705363690
tomas.jansson@vianor.com

Vianor er den største dekk- og bilservicekjeden i Norden og en pioner innen digitale dekktjenester. Vi har 174 egne verksteder og et bredt partnernettverk i Norge, Sverige og Finland. Vi hjelper privatkunder og bedrifter med dekk- og bilservice i samarbeid med bransjens ledende leverandører – alltid med høy profesjonalitet og en vennlig holdning. I 2023 var omsetningen vår på 344 millioner euro. Vi er en del av Nokian Tyres Group.

Dekk- og bilverksted. Klar for enhver reise. vianor.no