Money on the wall: Andy Warhol - ny utställning på Spritmuseum

Spritmuseum presenterar utställningen Money on the Wall: Andy Warhol. Här står Andy Warhols relation till konsumtion och kapitalism i fokus och besökare får chans att upptäcka nya perspektiv på Warhols konstnärskap och dess koppling till vårt samhälle.

Credit: Spritmuseum (Download)

"I like money on the wall. Say you were going to buy a $200,000 painting. I think you should take that money, tie it up, and hang it on the wall.", Andy Warhol, 1975

Den 18 oktober är det premiär för Spritmuseums utställning Money on the Wall: Andy Warhol. Här får vi en djupdykning i Warhols värld kurerad av Blake Gopnik - en av världens ledande experter på popkonstikonens liv och verk. I utställningen syns ett urval av Warhols verk som utforskar konstnärens fascination för pengar, konsumtion och konstens kommersiella aspekter. Vi får också följa Warhols resa från kommersiell konstnär på 1950-talet till en ledande figur inom popkonsten, där han integrerade kapitalismens symboler i sin konst. Money on the Wall placerar också Warhol i en kontext med konstnärer som arbetar med liknande teman – från Warhols tid till idag.

I samband med utställningen kommer Spritmuseum även att för första gången visa upp det återfunna konstverket Absolut Warhol (The Blue Version). Målningen är en av två versioner som beställdes av Absolut Vodka 1985, men som försvann och återupptäcktes först 30 år senare. Sedan 2020 ingår verket åter i Absolut Art Collection.

Spritmuseum är ett interaktivt museum med svensk historia och dryckeskultur i fokus som ligger vackert beläget i centrala Stockholm. För mer information om Spritmuseum klicka HÄR

För mer information om utställningen klicka HÄR

För mer inspiration om konst- och museiutställningar i Stockholm klicka HÄR

Visit Sweden är svenska statens marknadsföringsbolag. En nationell turismorganisation med uppdrag att genom marknadsföring av destinationen Sverige öka landets attraktionskraft och bidra till turismkonsumtion, exportintäkter och sysselsättning. Visit Sweden arbetar tillsammans med svenska turismbranschen för att effektivt nå de mest eftertraktade målgrupperna för långsiktigt hållbar turism. Visit Sweden är baserat i Stockholm med lokal representation på flera utlandsmarknader. Visit Sweden har närmare 50 anställda och år 2023 var det statliga anslaget till bolaget 104,6 miljoner kronor. www.visitsweden.com/corporate