Sveriges hotteste nye restauranter & matnyheter 2024

Utforsk de spennende nykommerne på Sveriges restaurantscene. Her finner du alt fra nyskapende fusion til autentiske smaker fra alle verdenshjørner – gastronomiske opplevelser i toppklasse. La deg forføre av kreative retter og stemningsfulle restauranter, og oppdag høydepunktene i Sveriges matkultur!

Foto: Tina Stafrén/imagebank.sweden.se

STOCKHOLM
Lu
Våren 2024 åpnet den kinesiske Malmö-restauranten Lu på Nytorget i Stockholm. Atmosfæren er som en kinesisk familiegjenforening, og maten som serveres er street food fra Hongkong. Nyt blant annet krydrete retter med kantonesiske smaker som mapo tofu, grillet and og sprøstekt svinekjøtt. https://www.koket.lu/

Afrika
Afrika har åpnet i Hus 26 i Slakthusområdet, og er et sted for mat og drikke fra flere ulike matkulturer på det afrikanske kontinentet. Gled deg til retter fra blant annet Senegal, Kenya, Etiopia og Eritrea. I tiden framover er det planlagt en rekke arrangementer med musikk og kunst, og om sommeren har restauranten en stor uteservering.

The Mess
The Mess samler flere restauranter under ett tak, uten at det nødvendigvis er en food court. Dette er en dynamisk møteplass der folk kan samles, spise, bli underholdt og få nye impulser.

Vadå
Bar Apropos’ nye søsterrestaurant Vadå serverer sesongbaserte retter med lokalproduserte råvarer. Menyen følger ingen bestemt kjøkkenretning, nøkkelordet er godt! https://www.instagram.com/vadasthlm/

Art Hagastaden
Pulserende Art i Rådmansgatan har utvidet med en søsterrestaurant i Hagastaden. Den nye restauranten har som mål å skape en livlig og oppslukende atmosfære med undergrunnsstemning, der fargerik graffiti og neonskilt setter tonen. Menyen legger vekt på en felles matopplevelse, og vil fokusere på delbare snacks under slagordet «Sharing is caring». I tillegg får du oppleve mye spennende kunst gjennom restaurantens samarbeid med Graffitisthlm og kunstnerne Carl Winblad og Lars Hjertstedt, som opererer under navnet «Kaos & Klive».

Artisto
Artisto er en blanding av fine dining og nabolagsrestaurant, der du får nordisk mat inspirert av flere andre verdenshjørner.

Juno
Brasseriet Juno ligger ved Fridhemsplan og skal tilby unik middelhavsmat når det åpner i løpet av sommeren. Skål med bobler og nyt felles snacks!

Monrad's
Fisk- og sjømatrestauranten Monrad's, som drives av Lina og Johan Monrad og ligger i Djursholm, har fått en søsterrestaurant i Linnégatan 42 på Östermalm. Dette er en sjømatkafé, restaurant og delikatessebutikk i ett – eller det eierne kaller «Östermalms minste saluhall».

Restaurang Parken
Sveriges Mästerkock-vinner Christin Kashou åpnet nylig Restaurang Parken i Birger Jarlsgatan 76 sammen med influenser og podkaster Penny Parnevik Murray. Restauranten ligger i de gamle lokalene til Restaurant Amalfi.

Pelago
Takbaren og restauranten Pelago finner du i Katarinahuset, der også Gondolen og Café Klotet holder til. Restauranten ligger på det 760 kvadratmeter store taket og har fire ulike barer og plass til 800 gjester. Selvfølgelig er det også spektakulær utsikt herfra. Bestill noe godt å drikke, eller spis lunsj eller middag her hele sommeren. Menyen vil være sommerlig og ha fokus på kjøtt, fisk og grønnsaker grillet over åpen ild.

For mer informasjon og inspirasjon, se her: https://www.bokabord.se/guider/nya-restauranger-i-stockholm

GØTEBORG
Mer enn 20 nye restauranter, barer og kafeer har åpnet i Göteborg denne våren. Den ikoniske Feskekörka står endelig ferdig, og Gamlestaden gjør seg klar som matdestinasjon. Flere trendy vinbarer har også slått opp dørene, og apropos trender – pizza og pasta er fortsatt populært! Her er noen av årets nykommere og de mest smakfulle kulinariske begivenhetene.

Feskekörka
Årets store matnyhet er at Feskekörka gjenåpnet i mai etter et fire år langt renoveringsprosjekt. Besøkende kan nå oppleve flere ulike fiskedisker, fire nye restauranter og barer, og svenske og internasjonale gjester bak grytene på kjøkkenet. Restauranten har også en egen scene med liveunderholdning, samt en av Göteborgs største uteserveringer mot kanalen. https://www.feskekorka.se/

Suggan Vinbar
Dette er en vinbar med et omfattende utvalg av favoritter fra hele Europa, der vinene verken har unødvendige tilsetningsstoffer eller har vært gjennom gjærmanipulering. Restauranten serverer også vinvennlig nordisk comfort food.  https://www.goteborg.com/platser/suggan

Lorensbergs Fisk & Bar
Menyen til Lorensbergs Fisk & Bar inneholder klassikere som sjømatsuppe, blåskjell og rekesmørbrød. Du kan også kjøpe fersk fisk eller takeaway-lunsj fra restaurantens egen velassorterte fiskebutikk, Lorensbergs Fiskaffär.  https://lorensbergsfisk.se/

Ceno
Stefan Karlsson og Götaplats-gruppens nyeste satsning åpnet i april i det splitter nye World of Volvo. Her serveres det lunsj og middag i en bygning med spektakulær arkitektur – og ikke minst ekte lidenskap. https://ceno.se/

Dubbelhakan
Den populære Rollin Bistros Backyard utvidet i slutten av februar sin virksomhet i Gamlestadens gamle fabrikkbygninger, og åpnet en intim vin- og pizzabar. https://www.dubbelhakangbg.se/

Ego Distillers
Bli med på destilleri og cocktailbar i Gamlestadens gamle fabrikkbygninger! Det ekspanderende nabolaget får sitt første destilleri når denne baren åpner i løpet av juni. Baren ligger for øvrig i et tidligere maskinrom. https://www.egodistillers.com/

Pastor GBG
Den tidligere Michelin-stjernekokken Henrik Bernvik og teamet fra Göteborgs Restaurant BIKT serverer nå hjemmelaget pasta som take away fra sin foodtruck i Gamlestadens gamle fabrikkbygninger. https://www.pastorgbg.se/

For pressebilder og flere eksempler på nyåpnede restauranter i Göteborg, vennligst klikk HER

MALMÖ

Vespa supermercato
I et 300 kvadratmeter stort lokale i Holmgatan 11, har Vespa-kjeden åpnet en ny restaurant og italiensk «supermercato» med importert italiensk mat. Før Mondolfi-familien overtok Vespa, var de matimportører, så dette er en naturlig videreutvikling for dem. Restauranten er åpen hver dag fra lunsj til kl. 21-22. Supermercato’n stenger kl. 19 på hverdager og kl. 18 i helgene. https://vespa.nu/supermarket/

Otró Mas
Tidligere i år åpnet dørene til Malmö Lives nye latinamerikanske satsning, Otro Más, i Eatery Social Taquerias gamle lokaler. Her er det småretter som gjelder, med en guacamole som gjestene selv blander ved bordet.

For pressebilder og flere eksempler på nyåpnede restauranter i Malmö, vennligst klikk HER
For mer inspirasjon på nyåpnede restauranter i Sverige klikk HER

Visit Sweden har det offisielle oppdraget fra den svenske regjeringen om å markedsføre Sverige som reisemål. Vår visjon er at Sverige innen 2030 er verdens mest bærekraftige og attraktive reisemål bygget på innovasjon. Nå mer enn noen gang, må målrettet reise være meningsfylt, bevisst og skape varig verdi med hensyn til våre gjester, for lokalsamfunnet og planeten vår. Velkommen til Sverige.