VELKOMMEN til Eurovision i Malmø!

Fra 4. til 11. mai er livlige Malmø vertskap for Eurovision Song Contest 2024, og samler musikkentusiaster fra hele verden til en helt uforglemmelig opplevelse! Når Eurovision-feberen tar over Malmø for tredje gang, er det mye å utforske og oppleve i tillegg til konkurransens glitter og glamour. Enten du er en Eurovision-fan eller bare søker et eventyr i en sjarmerende skandinavisk by – Sveriges tredje største by har noe for enhver smak!

Foto: Tina Axelsson/imagebank.sweden.se Download HER

Besøker du Malmø mellom 4. og 11. mai, kan du oppleve Eurovision Song Contest-euforien på nært hold. Du kan føle på spenningen når artister fra hele Europa konkurrerer om den musikalske ære og kjenne på den smittende energien denne ikoniske begivenheten har rundt seg.

Sentrum for festivitasen vil være Eurovision Village i Folkets Park, der de største navnene vil bli presentert på Euphoria-scenen. Programmet åpnes av operasangerinnen Malena Ernman i samarbeid med det nye lokale gospelkoret Malmö Magical Gospel Group. På den lille scenen, Tattoo Stage, vil du kunne oppleve mindre artister som svensk-argentinsk tango med Orquestra Tangarte, som feirer 25-årsjubileum. Eurovision Village vil også invitere besøkende til den klassiske Brändan, som for anledningen er gjort om til Dancing Queen-scenen. Her vil det være et rulleskøytediskotek med Eurovision-tema for både voksne og barn – med både lokale og internasjonale DJ-er. Langs den pulserende Friisgatan, som er gjort om til Eurovision Street mellom Folkets Park og Triangeln, vil besøkende bli skjemt bort med spesielt kuraterte kveldsarrangementer.

Finn mer informasjon om alt som skjer i Malmø under Eurovision Song Contest i Malmø HER!

Foto: Miriam Preis/imagebank.sweden.se Download HER

Å gjøre

Med sin rike historie og moderne sjarm tilbyr Malmø et bredt spekter av aktiviteter for tilreisende. Hvorfor ikke starte besøket med å utforske ikoniske Turning Torso, et arkitektonisk mesterverk og for øyeblikket Skandinavias høyeste bygning?

Folkets Park ble etablert i 1891, og er en av Sveriges eldste offentlige parker. Parken har et mangfold av muligheter, inkludert flotte grøntområder, lekeplasser, kafeer, og det arrangeres underholdning som konserter, festivaler og utendørsmarkeder her. Under Eurovision vil parken arrangere liveopptredener, kulinariske opplevelser og ta imot spesielle gjester, noe som gjør den til et spennende samlingssted for alle som deltar på musikkfesten.

For kunst- og kulturelskere

Kunstentusiaster vil la seg begeistre av Malmøs pulserende kunstscene. Du kan oppleve Malmö Konsthall eller Moderna Museet Malmö, som viser moderne svensk og internasjonal kunst. Og er du glad i urban kunst, er det verdt å vite at Malmø har flere veggmalerier og skulpturer som forvandler gatene til fargerike utstillingsvinduer av kreativitet fra både lokale og internasjonale kunstnere. Ikke gå glipp av Hangaren, en innendørs utstilling hvor gatekunstnere har skapt spektakulære graffiti-verker siden 2013.

Ønsker du en smakebit på den lokale kulturen, kan du ta en tur til Malmøs opera- og musikkteater, som er vertskap for en rekke forestillinger året rundt.

Hva og hvor skal du spise

Foto: Miriam Preis/imagebank.sweden.se Download HER

Matentusiaster kan glede seg over Malmøs kulinariske utvalg, med et bredt spekter av restauranter som serverer alt fra tradisjonelle svenske retter til internasjonale smaker. Du kan utforske det livlige gatekjøkkenmarkedet på Möllevångstorget, som lokalt kalles «Möllan», prøve svenske kjøttboller på Malmös Saluhall eller bli med på den guidede matvandringen «Matkaravan».

Er du glad i det søte, kan du unne deg litt svensk «fika» – den koselige, svenske tradisjonen med kaffe og bakst. I hjertet av gamlebyen finner du Lilla Torg, en sjarmerende plass med flere hyggelige kafeer og livlige uteserveringer.

Nyt naturen

Foto: Tina Axelsson/imagebank.sweden.se Download HER

For naturelskere er det mye fint å finne på i Malmøs mange parker og grøntområder. Du kan ta en naturskjønn sykkeltur langs kysten eller slappe av i en av byens frodige parker, for eksempel den vakre Kungsparken. Du kan nyte en avslappende spasertur og kose deg på sandstranden ved Ribersborg Strand, som er kjent for sin fantastiske utsikt over Øresundsbroen. Eller utforske Ribersborg Kallbadhus, et sjøvannsbad badebrygge som strekker seg ut i sundet mellom Sverige og Danmark.

Slik kommer du deg rundt i byen

Malmø er blant de 10 beste sykkelbyene i verden, så hvorfor ikke utforske byen ved å leie en tohjuling og oppleve byen gjennom de mange sykkelstiene og naturskjønne rutene langs vannet? Hvis du foretrekker å reise til vanns, kan du også oppleve Malmø fra en elektrisk båt eller ta en guidet båttur på Malmøs pittoreske kanaler. Her lærer du om byens historie, arkitektur og landemerker ved vannet, samtidig som du nyter en avslappende båttur.

Alternativt kan du velge å oppdage Malmøs skjønnhet i ditt eget tempo, mens du nyter vannaktiviteter i form av leie av kajakk, paddleboard (SUP) eller pedalbåt. Flere utleiefirmaer tilbyr utstyr til vannentusiaster som er ivrige etter å utforske byen.

Svenske hits – Eurovision-vinnernes favorittsteder

Foto: Jonatan Stålhös/imagebank.sweden.se Download HER

Hvis du ønsker å la deg inspirere av tidligere Eurovision-vinnere, kan du nå oppleve deres favoritter på denne fantastiske rundturen i Sverige – steder stjernene selv har trukket fram i intervjuer og på sosiale medier. Du finner en liste over tidligere vinneres favorittdestinasjoner i Sverige HER.

Klikk HER for mer informasjon og inspirasjon til aktiviteter i Malmø.

* https://www.euronews.com/next/2023/06/20/these-are-the-top-10-bike-friendly-cities-in-the-world-and-9-of-them-are-in-europe

Visit Sweden har det offisielle oppdraget fra den svenske regjeringen om å markedsføre Sverige som reisemål. Vår visjon er at Sverige innen 2030 er verdens mest bærekraftige og attraktive reisemål bygget på innovasjon. Nå mer enn noen gang, må målrettet reise være meningsfylt, bevisst og skape varig verdi med hensyn til våre gjester, for lokalsamfunnet og planeten vår. Velkommen til Sverige.