Nytt rekordkvartal - Visma vokser videre

Visma har kommet seg godt gjennom finanskrisen. Tredje kvartal 2009 ble nok et sterkt kvartal for konsernet, og det beste noensinne målt i EBITDA. Driftsresultat før avskrivninger og spesielle poster ble forbedret med over 30 prosent sammenliknet med samme kvartal i fjor.

Både omsetning og resultat ble forbedret målt mot samme kvartal i fjor, noe som viser at Vismas produkter og tjenester er stadig mer etterspurte. Resultatmessig ble 3. kvartal i år det beste for Visma noensinne med EBITDA på hele MNOK 177,5 mot MNOK 135,7 i tredje kvartal 2008. Samtidig økte Visma omsetningen til MNOK 749,9 i tredje kvartal 2009 sammenlignet med MNOK 675,5 samme kvartal i fjor. Dette gir en omsetningsvekst på 11 prosent. Netto kontantstrøm fra drift var på MNOK 570,1 etter skatt ved utløpet av kvartalet, mot MNOK 456,2 for samme periode for et år siden. Vekst i alle markeder Programvaredivisjonen Visma Software hadde en organisk vekst på 5,5 prosent. - Det er veldig gledelig at inntektene fra faste lisens-, support- og vedlikeholdsavtaler økte med hele 20,6 prosent, sier konsernsjef i Visma, Øystein Moan. Tjenestedivisjonen Visma Services fortsatte den gode utviklingen fra i fjor, og hadde en organisk vekst på 4 prosent i tredje kvartal. - Det er stor etterspørsel etter outsourcingstjenester innen regnskap og lønn. Dette skyldes delvis mangel på kompetente regnskapsfører i hele Norden. Men etter finanskrisen er det også mange bedrifter, ikke minst de store, som velger å outsource for å redusere kostnader og for å gjøre kostnader mer variable, forklarer konsernsjefen. Den organiske veksten i Visma Financial & Productivity Services ble på 1 prosent. Den svake veksten skyldes redusert etterspørsel etter kurstjenester og vikarer. I kvartalet ble Retail-segmentet skilt ut som en egen divisjon. Organisk vekst for Visma Retail ble 18,1 prosent. Retail blir den fjerde divisjonen i Visma. Utgangspunktet for videre vekst er godt for Visma Retail, som allerede er Nordens ledende leverandør av Retail-løsninger. Nye oppkjøp Visma kjøpte selskaper for MNOK 17,5 i tredje kvartal. - I Norge har vi kjøpt gründerbedriften Adeasy, som er et av få selskaper i det norske markedet som leverer løsninger for anbudsutlysninger og konkurransegjennomføring for private bedrifter. Oppkjøpet har strategisk verdi og gjør oss til en totalleverandør av innkjøpsløsninger, sier Øystein Moan. Forventer fortsatt fremgang - Omsetningsveksten og resultatet i 3. kvartal viser at vi har kommet oss godt gjennom finanskrisen. Vi forventer fortsatt fremgang for Visma resten av året og i 2010, både når det gjelder omsetning og resultatmargin, avslutter konsernsjefen. 3. kvartal 2009 / 3. kvartal 2008 / Vekst Omsetning: 749,9 / 675,5 / 11,0 % EBITDA: 177,5 / 135,7 / 30,8 % EBIT: 136,9 / 101,2 / 35,4 % Resultat før skatt: 93,6 / 93,2 / 0,4 % Alle tall i NOK mill