• Visma OLD/

Oslo, 8. juni 2010 ​ Nytt oppkjøp styrker Vismas posisjon innen fordringsadministrasjon

Visma kjøper Invoicia, en ledende leverandør av outsourcingstjenester for fakturering, reskontro, fakturaadministrasjon og inkasso. Oppkjøpet tilfører Vismas eksisterende virksomhet innen fordringsadministrasjon og inkasso større kapasitet og en sterkere markedsposisjon.

- Kjøpet styrker vår satsning og posisjon. Invoicias tjenesteportefølje passer godt sammen med våre eksisterende løsninger innen fakturering, purring og overføring av saker til inkasso. Invoicia er spesielt sterke innen fakturering og fakturaoppfølging. Dette er områder der vi ser et stort potensial, både som tilbud til bedriftene i vår egen kundebase, og som et satsningsområde ovenfor nye kunder, sier divisjonsdirektør i Visma, Eivind Gundersen.

For bedrifter med større fakturavolum
Invoicia har skalerbare systemer som er optimalisert for effektiv håndtering av fakturering, fordringsadministrasjon og realtids-reskontro i stort volum. I tillegg tilbyr selskapet tjenester for factoring, salgsfinansiering og låneadministrasjon som en integrert del av fakturaadministrasjonen.

- Vi er svært positive til oppkjøpet, da det vil være et betydelig bidrag til å styrke Invoicias videre utvikling og satsning innen fakturering og fakturaadministrasjon i de nordiske markedene. I tillegg får vi verdifull markedstilgang til Vismas eksisterende kundeportefølje, sier administrerende direktør i Invoicia, Bjarne Bratland.

Invoicia har til sammen 25 ansatte fordelt på hovedkontoret i Oslo og avdelingskontorer i Mo i Rana og København. Selskapet omsatte for MNOK 33,3 i 2009. Visma kjøper 100 prosent av aksjene, og transaksjonen forutsetter godkjenning fra Konkurransetilsynet.

Nødvendig med konsolidering
- Dette markedet består av mange aktører, og Visma mener det er behov for en konsolidering i bransjen. Mange selskaper sliter med å få lønnsomhet, og de nye inkassoreglene gjør det nok enda vanskeligere for mange. Vismas ønske er både å ta del i denne konsolideringen og samtidig forsterke sin markedsposisjon, avslutter Eivind Gundersen.

Eivind Gundersen, Divisjonsdirektør Visma Procurement & Collecting, +47 93 21 76 77
Bjarne Bratland, administrerende direktør i Invoicia, + 47 90 91 51 75

Visma er ledende leverandør av effektiviserende produkter og tjenester innen programvare, outsourcingstjenester, innkjøpsløsninger, innfordringstjenester og butikkdataløsninger. Visma forenkler og automatiserer virksomhetsprosesser innenfor både privat og offentlig sektor, og har 220 000 kunder i Nord-Europa. Konsernet har 3 700 ansatte og hadde i 2009 en omsetning på NOK 3 381 mill. Se visma.no og visma.com.