Visma flytter lån til nordiske banker og får bedre betingelser

Etter historisk rekordsterk omsetning og resultat i fjor refinansierer Visma konsernets senior- og mezzaninlån for å oppnå bedre betingelser. Det reduserer de årlige rentekostnadene med så mye som mellom 60 og 70 millioner allerede fra neste år.

Refinansieringen omfatter senior- og mezzaninlån på til sammen MNOK 3320, inkludert renter for de siste 6 måneder. Disse lånene ble etablert fra mai 2006, i sammenheng med at HgCapital kjøpte alle aksjene i Visma ASA. Seniorlånene var syndikert på en rekke banker og hedgefond med Citibank i London som agent. Mezzaninlånene var syndikert med ICG (Intermediate Capital Group) i London som agent.

Den nye lånepakken utgjør totalt MNOK 3550. Lånene er finansiert av DnB NOR (MNOK 1900), Nordea (MNOK 1500) og Danske Bank (MNOK 150). DnB NOR og Nordea har vært tilretteleggere for lånene, og ABG Sundal&Collier har vært rådgiver for Visma i prosessen.

- En viktig årsak til at refinansieringen er mulig, er at Visma forbedret EBITDA i 2007 med over 60 prosent. Videre har nordiske banker blitt rammet av krisen i finansmarkedet i mindre grad enn internasjonale banker. Den sterke finansielle stillingen til de nordiske bankene gjør at de nå kan ta tilbake markedsandeler, sier Øystein Moan som er konsernsjef i Visma og tillegger:

- Vi ser fram til å kunne samarbeide med et mindre antall nordiske banker framfor å forholde oss til et syndikat av over 40 banker og hedgefond. Med et nært samarbeid med store nordiske banker med en sterk finansiell stilling vil Visma få mulighet for videre ekspansjon og vekst.

Visma har nå trukket opp MNOK 3240 i lån, men har samtidig en kontantbeholdning på om lag MNOK 400, slik at konsernets netto-gjeld er på omlag MNOK 2840.

- I 2008 forventer Visma EBITDA på MNOK 550 og netto kontantstrøm etter skatt på om lag MNOK 500. Med netto gjeld på litt over 5 ganger EBITDA er Visma meget komfortabel med gjeldsgraden, avslutter Øystein Moan.

Konsernsjef i Visma, Øystein Moan, telefon +47 9208 0000