Visma lanserer ny kasseløsning for mindre butikker

Visma styrker sin satsning mot retail-markedet ytterligere. Selskapet lanserer nå en innovativ, touch-basert kasseløsning for mindre kjeder og frittstående butikker. Løsningen er online med økonomisystemet og varelageret, noe som gjør hverdagen bak kassa mer effektiv. På denne måten får mindre butikker tilgang til en profesjonell og sikker kasse som også oppfyller kommende lovkrav.

- Frittstående butikker har mye å hente på å tenke på kassa som en utvidelse av økonomisystemet. En kasseløsning som er fullintegrert med bedriftens ERP-system fjerner manuelle rutiner og letter administrasjonen. Men først og fremst gjør den hverdagen ved kassene mye enklere, og gir flere muligheter for å yte god kundeservice. Det sier Erlend Sogn, administrerende direktør i Visma Software i Norge, om grunntanken bak nye Visma ERP POS.

Følger nye EU-krav
EU har kommet med endrede krav til kasseløsninger. De nye lovkravene er allerede implementert i Sverige, og Norge kan forvente samme type krav.
- Visma ERP POS er et helt nytt system. Det er tilpasset disse nye kravene, og er allerede godkjent av svenske skattemyndigheter. Løsningen er integrert med våre etablerte økonomisystemer Visma Business og Visma Global, forteller Erlend Sogn.

- Fungerte fra første dag
Hanne Floberg er daglig leder i butikken Skattekammeret Hjem & Interiør, og er blant de første i Norge som har tatt i bruk Visma ERP POS. Etter å ha forsøkt flere andre kasseløsninger som ikke fungerte tilfredsstillende er hun nå fornøyd.
- Nå bruker vi Visma ERP POS, og det går kjempebra. Løsningen er enkel å bruke og fungerte fra første dag. Den er så selvforklarende at ekstrahjelpene som ikke er så ofte i butikken lærte den med én gang. Det vi liker best er at informasjon om alle salg og transaksjoner kommer rett over i økonomisystemet vårt, slik at regnskapsføreren slipper å føre inn dette manuelt. Dermed sparer vi masse penger på regnskapsføreren. Alt er bra med denne løsningen, sier hun.

Både kontant og kreditt
Slike skussmål slår selvsagt godt an hos produktsjef David Aarstein.
- Løsningen er designet for å ha 100 prosent touch-funksjonalitet. Integrasjonen med økonomisystemet gjør det enkelt å håndtere både kontant- og kredittsalg med noen få tastetrykk, sier han og illustrerer;
- Et salg kan slås inn som et enkelt kontantsalg uten kundenummer, noe som er typisk for små beløp. Men hvis det deretter kommer inn en fast kunde, kan selgeren enkelt hente opp relevant kundeinformasjon fra økonomisystemet og finne ut om kunden skal ha rabatt. Eller kanskje kunden ønsker å betale en faktura. Da vil selgeren finne åpne poster og ha mulighet til å ta imot betaling i kasseløsningen. Samtidig blir kundereskontroen automatisk oppdatert.

- Vår programvare skal være lett å implementere og lett å integrere med andre systemer. Det er enkelt å komme raskt i gang med Visma ERP POS, og løsningen kan dessuten leveres fiks ferdig med kasse-PC, touch screen, kvitteringsskriver, håndskanner, kundedisplay og kasseskuff, avslutter Erlend Sogn.

Erlend Sogn, administrerende direktør i Visma Software, 450 02 406
David Aarstein, produktsjef Visma ERP POS, 917 30 922

Visma er Nordens ledende leverandør av effektiviserende produkter og tjenester innen programvare, outsourcingstjenester, innkjøpsløsninger, innfordringstjenester og butikkdataløsninger. Visma forenkler og automatiserer virksomhetsprosesser innenfor både privat og offentlig sektor, og har 220 000 kunder i Nord-Europa. Konsernet har 4 100 ansatte og hadde i 2009 en omsetning på NOK 3 381 mill. Se visma.no og visma.com.