• Visma OLD/

Bunnpris etablerer 100 prosent selvbetjening i kassen – Løsninger fra Visma fjerner kø og lar ansatte bruke tiden på å yte service

I 1917 innførte Piggly Wiggly selvplukk i dagligvarehandelen i USA, noe som revolusjonerte handleopplevelsen innen varehandelen globalt. Nå, 94 år senere, blir Bunnpris Blindern den aller første butikken i Norge som er helt selvbetjent. Kasseløsningene er levert av Visma. Nyheten representerer starten på fremtiden for norsk detaljhandel, der teknologien vil endre forbrukernes adferd i butikken.

I tillegg til å være Norges aller første, blir Bunnpris Blindern også en av verdens første 100 prosent selvbetjente dagligvarebutikker.

Her i landet er det foreløpig kun IKEA som har gjort deler av sin kasserekke selvbetjent. Ingen andre i dagligvarebransjen har satset på dette ennå. Bunnpris Blindern er aller først ute med utelukkende selvbetjente kasser.

Hvordan fungerer det?
1. Betjente kasser erstattes av selvbetjente kasser
2. Kunden veier og merker vektvarer selv før kassen
3. Kunden skanner varene sine i selvutsjekkskassen
4. Når alle varene er skannet velger kunden betalingsmåte, betaler og tar posene sine og kvitteringen
5. Kvitteringen skannes for å åpne utgangsgrind

Den tradisjonelle kassereren får en ny rolle som butikkvert. En butikkansatt vil til enhver tid være tilgjengelig for kundene i selvbetjeningsområdet. Det at flere ansatte kan operere ”ute på gulvet” i stedet for å sitte bak kassen fører til bedre service og vareflyt. Fra forbrukerens side betyr dette mindre kø og bedre service. Løsningen håndterer de samme funksjonelle og juridiske krav som finnes i dagens betjente kassepunkt.

Revolusjonerende brukervennlighet
Bunnpris har utviklet løsningen i samarbeid med Visma Retail. Visma står også for drift og installasjon. Den viktigste forutsetningen for Bunnpris har vært at løsningen skal være så enkel å bruke som overhodet mulig. Det er derfor jobbet mye med brukervennlighet. Brukergrensesnittet er intuitivt, og det kreves verken medlemskort eller noen annen form for kundeidentifikasjon.

Flere av Vismas partner har også vært involvert. IBM har bidratt med sin kompetanse på selvbetjening og hardware. Ergonomic Solutions har designet selvbetjeningsmøbelet og assistert med optimeringen av brukervennlighet og ergonomi.

For mer informasjon, kontakt:
Ivo Ølstørn, markedssjef i Visma Retail, 97 40 67 40
Christian Lykke, administrerende direktør i Bunnpris, 950 42 800
Øyvin Domaas, IT-sjef i Bunnpris, 404 28 370

Visma er ledende leverandør av produkter og tjenester som gjør virksomheter mer effektive. Konsernet leverer programvare, outsourcingstjenester, innkjøpsløsninger, innfordringstjenester, butikkdataløsninger, samt IT-relatert utviklings- og konsulentvirksomhet. Visma forenkler og automatiserer virksomhetsprosesser innenfor både privat og offentlig sektor, og har 240 000 kunder i Nord-Europa. Konsernet har 4 300 ansatte og hadde i 2010 en omsetning på NOK 4 168 mill. Se visma.no og visma.com.