• Visma/

Visma akselererer sin skystrategi gjennom salg av IT-konsulentvirksomheten med fokus på digital transformasjon til CVC Capital Partners Fund VIII

Vismas IT-konsulentvirksomhet, med fokus på digital transformasjon, har vært en del av divisjonen Visma Custom Solutions, og er en ledende leverandør av virksomhetskritiske IT-løsninger, konsulenttjenester og datadrevne teknologier, med 2.000 dyktige ansatte i Norden og Litauen og 8.000 kunder i privat og offentlig sektor.

Med sitt fokus på skreddersøm og tilpasset programvareutvikling, skiller denne forretningsmodellen seg fra resten av Visma Group, som er fokusert rundt SaaS (Software as a Service) og standardiserte produkter.

Sterk interesse for IT-konsulentvirksomheten fra flere potensielle kjøpere de siste månedene førte til en lukket auksjonsprosess med en utvalgt gruppe interessenter. En sentral begrunnelse for transaksjonen er at både Visma og det nye selskapet kan oppnå enda sterkere vekst som to separate selskaper.

For Visma betyr transaksjonen en rendyrking av kjernevirksomheten innen virksomhetskritisk, skybasert programvare til private og offentlige kunder i Europa.

“Vi tror dette er en god avtale for alle parter, siden IT-konsulentvirksomheten kan utvikle seg enda raskere og bedre som et selvstendig selskap. For Visma betyr dette enda skarpere fokus på vår kjernevirksomhet fremover, og ytterligere midler til å følge vår ambisiøse vekststrategi”, sier Merete Hverven, administrerende direktør i Visma.

CVC er en ledende global forvalter av alternative investeringer med et globalt nettverk av 25 lokalkontorer. CVC har vært aktiv i de nordiske markedene i mer enn 20 år, og kan vise til suksessfullt samarbeid med en rekke selskaper i regionen.

“Vi er glade for denne muligheten til å investere i og akselerere veksten til det nye selskapet, som har hatt en imponerende vekst under Vismas eierskap. Virksomheten er godt posisjonert for å fortsette sin vekstreise i et marked med attraktive underliggende drivere, ved å levere store digitale akselerasjonsprosjekter på tvers av alle nordiske land. Vi ser frem til å samarbeide med det talentfulle teamet for å sette fart på denne utviklingen, sier Christoffer Sjøqvist, Senior Managing Director og leder av CVC Danmark, og Leif Lindbäck, partner og leder for CVC TMT EMEA.

En ledende aktør i Norden

Visma Custom Solutions kan vise til lønnsom vekst over flere år, og har de siste fem årene økt omsetningen med 22 prosent årlig i gjennomsnitt. Omsetningen i 2021 var på rekordhøye 280 millioner euro, noe som gjør virksomheten til et av de største digitale IT-tjenesteselskapene i Norden.

Det nye selskapets prosjekter spenner over hele livssyklusen for programvare- og apputvikling, og utnytter kompetanse innen GovTech, analytics, cybersikkerhet og skytjenester. Selskapet vil ha 30 kontorer over hele Norden og i Litauen, med hovedkvarter i København.

CVC vil støtte det nye selskapets eksisterende lederteam og ansatte til å vokse og utvikle sin ledende markedsposisjon gjennom både organisk vekst og fremtidige oppkjøp, under en ny merkevare.

Nåværende divisjonsdirektør for Custom Solutions, Carsten Boje Møller, vil overta rollen som administrerende direktør i det nye selskapet.

“Dette er en flott mulighet for oss til å skape en ledende nordisk IT-konsulentvirksomhet med fokus på digital transformasjon. Jeg er veldig spent på å få CVC om bord, siden de har en klar ambisjon om å støtte vår strategi og vekstambisjoner. Dette har vært de viktigste kriteriene ved valg av rett eier til vårt nye selskap, og vi ser frem til å samarbeide med dem for å akselerere vår vekst som et selvstendig selskap, sier Møller.

Finansielle vilkår i transaksjonen er ikke offentliggjort.

Visma fortsetter skyreisen

Siden oppstarten i 1996 har Visma vokst både organisk og gjennom oppkjøp til å bli et av Europas største programvareselskaper, og en markedsleder innen skybaserte økonomisystemer for bedriftskunder i Europa.

Gruppen rapporterte rekordhøye inntekter på 2.1 milliarder euro i 2021, etter en periode med uavbrutt vekst på 19 prosent årlig i gjennomsnitt siden 2006.

I samme periode vokste EBITDA med gjennomsnittlig 24 prosent per år, og nådde også et rekordhøyt nivå på 590 millioner euro i 2021.

Vismas andel av inntekter fra skybaserte tjenester var 81 prosent ved utgangen av 1. kvartal 2022. Konsernets andel av abonnementsbaserte, repeterbare inntekter, som utgjorde 83 prosent ved utgangen av 1. kvartal i år, forventes å øke etter salget.

Om CVC Capital Partners

CVC er et ledende private equity- og investeringsrådgivningsfirma med et nettverk av 25 kontorer over hele Europa, Asia og USA, med cirka 125 milliarder euro i forvaltningskapital. Siden grunnleggelsen i 1981 har CVC sikret forpliktelser på over 155 milliarder euro fra noen av verdens ledende institusjonelle investorer på tvers av sine private equity- og kredittstrategier. Fond som forvaltes eller rådgis av CVC er investert i over 100 selskaper over hele verden, som har en samlet årlig omsetning på rundt 100 milliarder euro og sysselsetter mer enn 500.000 personer. For mer informasjon om CVC, besøk www.cvc.com.