• Visma/

Visma fullfører salg av IT-konsulentvirksomhet med fokus på digital transformasjon

16. juni 2022 kunngjorde Visma en avtale om å selge sin IT-konsulentvirksomhet med fokus på digital transformasjon, tidligere en del av Visma Custom Solutions, til CVC Capital Partners Fund VIII. Transaksjonen er nå fullført.

Det nye selskapet lanseres i dag under det frittstående merkenavnet "twoday", med 2.200 ansatte fordelt på 30 kontorer i Norden og Litauen, og mer enn 8.000 kunder i privat og offentlig sektor.

En sentral begrunnelse for transaksjonen er at både Visma og twoday kan oppnå enda sterkere vekst som to separate virksomheter. Mens IT-konsulentvirksomhet handler om å skreddersy programvare for den enkelte kunde, er Visma-konsernet i dag sentrert rundt standardisert programvare og SaaS (Software as a Service).

For Visma betyr transaksjonen en rendyrking av kjernevirksomheten innen virksomhetskritisk, skybasert programvare til private og offentlige kunder i Europa.

“Jeg er veldig glad for å fullføre denne transaksjonen, og vil gjerne rette mine beste ønsker til våre tidligere kolleger når de legger ut på en ny reise, under CVC-eierskap og med et nytt og spennende merkenavn. For Visma betyr dette enda skarpere fokus på vår kjernevirksomhet fremover, og ytterligere midler til å følge vår ambisiøse vekststrategi”, sier Merete Hverven, konsernsjef i Visma.