Visma investerer i Aprila Bank for å lette finansiering av småbedrifter

Visma og Aprila Bank har signert en intensjonsavtale der målet er å gi enklere tilgang til finansiering for norske små og mellomstore bedrifter (SMB) gjennom nettbaserte regnskapssystemer.

Avtalen innebærer at Visma skal investere 22,5 millioner kroner i Aprila til en aksjekurs på 7,50 kroner, samt overføre virksomheten til Visma Finance AS (et heleid datterselskap av Visma) til Aprila.

Transaksjonen vil betydelig styrke partenes evne til å yte arbeidskapital til SMB-segmentet i Norge, og vil forbedre tilbudet av finansieringsprodukter innebygd i nettbaserte regnskapssystemer, som Tripletex og eAccounting, med Aprila som långiver. Tripletex og Visma eAccounting er blant de ledende nettbaserte regnskapssystemene i Norge, og brukes av mer enn 100 000 norske SMB-er.

“Vismas formål er å forenkle arbeidet til bedrifter og organisasjoner av alle størrelser, og å tilby rask og enkel finansiering gjennom vår regnskapsprogramvare er en naturlig del av det. Men vi har ingen planer om å bli en bank, og denne avtalen med Aprila viser at vi aktivt søker etter moderne fintech-partnere for å levere de beste løsningene for våre kunder”, sier Steffen Torp, CCO i Visma.

“Vi er begeistret over muligheten til å ytterligere styrke vårt partnerskap med Visma og få dem ombord som en langsiktig, strategisk aksjonær. Denne transaksjonen vil bringe oss mye nærmere vår ambisjon om å dekke finansieringsbehovet for SMB i Norge, gjennom friksjonsfri finansiering i nettbaserte regnskapssystemer”, sier Halvor Lande, administrerende direktør i Aprila.

Mens den norske virksomheten til Visma Finance vil bli overført til Aprila som en del av transaksjonen, vil Visma fortsette å levere finansielle tjenester i det svenske markedet gjennom Visma Finance AB.

Ved spørsmål, vennligst kontakt:

Visma: CCO Steffen Torp, steffen.torp@visma.com, +47 47 60 00 82

Aprila: CEO Halvor Lande, halvor@aprila.no, +47 92 43 23 05