• Visma/

Visma utvider aksjonærbasen med ledende nordiske og internasjonale institusjoner

Det norske programvareselskapet Visma får inn en rekke nye eiere, blant annet Folketrygdfondet samt investeringsselskapene Aeternum Capital og Vind. Transaksjonen verdsetter selskapet til 16 milliarder EUR eller rundt 165 milliarder kroner.

Verdsettelsen er et bilde på den kraftige veksten som Visma kan vise til gjennom 20 år. Programvareselskapet Visma er i dag et ledende selskap i Europa på salg av skytjenester og forretningskritisk programvare til private og offentlige selskaper.

Blant de nye norske investorene i Visma er Folketrygdfondet, et statlig selskap som forvalter Statens pensjonsfond Norge. Nils Bastiansen, direktør for aksjer i Folketrygdfondet, bekrefter at de går inn på eiersiden i Visma.

- Dette er i tråd med vårt mandat som åpner for investeringer i unoterte selskaper med intensjon om børsnotering, sier Bastiansen.

To norske investeringsselskap Aeternum Capital og Vind, er også nye aksjonærer i Visma.

- Å investere i Visma passer godt med Aeternums filosofi om å kjøpe nordiske kvalitetsselskaper som er på en reise ut i verden, sier Vegard Søraunet, investeringsdirektør i Aeternum Capital.

-Vi har fulgt nøye med på Visma i mange år, og synes virksomheten er usedvanlig veldrevet og unikt posisjonert for videre høy verdiskapning i flere tiår fremover. Vi er glade for å være ombord for en lang reise, sier Harald Høegh, CEO i Vind.

Merete Hverven, CEO i Visma, er glade for å få nye aksjonærer inn.

-Vi ønsker nye investorer velkommen til Visma, sier Hverven.

De nye aksjonærene støtter Vismas videre suksess og ekspansjon i Europa. Vismas kjernestrategi er å sørge for høykvalitets produkter og tjenester, topp kundeservice og innovasjon innen skytjenester. Denne strategien har ført til at Visma har beveget seg fra å ha et opprinnelig nordisk fokus, til å bli en av Europas mest forretningskritiske programvareleverandører til privat og offentlig sektor.

-Det er takket være Vismas dedikerte og dyktige medarbeidere at vi har oppnådd vår posisjon i Europa. Visma har også hatt en fordel av å ha støttende og kunnskapsrike aksjonærer, noe som har vært utrolig verdifullt i vekstfasen til selskapet, sier Merete Hverven.

Visma fortsetter å utvikle sin verdensledende skyteknologi.

-Fremtiden ser lovende ut når det gjelder veksten i digitale tjenester. Stadig flere virksomheter ser verdien av å bruke skyløsninger i sin forretningskritiske virksomhet. Her har Visma en unik posisjon for å møte denne veksten, nettopp takket være dyktige medarbeidere, internasjonal tilstedeværelse, et godt utbygd nettverk, og kontinuerlig støtte fra våre investorer, sier Merete Hverven.

Etter transaksjonen vil Hg, en ledende global investor i programvare og tjenester, fortsatt eie en majoritetsandel i Visma. Med videre som aksjonærer er også GIC, ICG, CPPIB, General Atlantic, TPG, Warburg Pincus og Visma-ledelsen.

ABG Sundal Collier og Goldman Sachs International har vært finansielle rådgivere i aksjetransaksjonen. Ropes & Gray, Skadden og Wiersholm har vært juridiske rådgivere.

For mer informasjon, ta kontakt med:

Merete Hverven, CEO i Visma, +47 48 02 14 15

Aase Settevik, Director Communication, +47 92 04 95 59