Europapremiere for Volvos komplette lastebilserie

På den internasjonale lastebilmessen i Hannover 21.–28. september, vil Volvo vise sin helt nye lastebilserie for publikum for første gang. Dette er et produktfornyingsprogram som ble gjennomført på under ti måneder. Resultatet er et av markedets bredeste og mest moderne utvalg av lastebiler. På Volvos messeområde vises eksempler fra hele utvalget, totalt fem nye modeller som dekker alt fra det mellomtunge segmentet til virkelig tungtransport over lange avstander.

I tillegg til den nye produktserien, vil Volvo fokusere på miljøet og god drivstofføkonomi. Volvos nye lastebilmodeller oppfyller allerede utslippskravene som trer i kraft i Europa i 2009 (Euro 5), ved hjelp av SCR-teknologi (selektiv katalytisk reduksjon). Sammenlignet med dagens Euro 3-standard, som gjelder til 1. oktober i år, innebærer den nye standarden en reduksjon i partikkelutslipp på rundt 80 %. Samtidig halveres utslippene av nitrogenoksid. Ikke desto mindre må det gjøres mer for å oppnå en bærekraftig utvikling i transportindustrien, både av hensyn til miljøet og på grunn av de stigende drivstoffkostnadene. På Volvos messeområde vil man vise flere fremtidsrettede løsninger som kan redusere miljøpåvirkningen av veitransport ytterligere, både på kortere og lengre sikt. Hybriddrift – konkurransedyktig teknologi Én av de største attraksjonene på Volvos stand er en hybridmotor som viser hybridteknologien som Volvokonsernet har utviklet for tunge kjøretøyer. Det er et såkalt parallelt hybridsystem, en kombinasjon av elektrisk drift og dieseldrift, der både den elektriske motoren og dieselmotoren, en D7, kan fungere uavhengig av hverandre. Denne løsningen utnytter bremseenergien og er derfor særlig egnet for bykjøring, der det veksler mye mellom nedbremsing og akselerasjon. Tester viser at det er mulig å oppnå drivstoffbesparelser på opptil 35 % med dette systemet, noe som igjen betyr langt lavere eksosutslipp og støynivå. Dieselmotoren kan dessuten benytte fornybart biodrivstoff, slik at driften er helt CO2-nøytral. Teknologien er på et fremskredent utviklingsstadium og blir allerede testet i lastebiler. Volvo regner med at hybridlastebiler kan lanseres på markedet i løpet av noen år. Fuelwatch – kortsiktige tiltak for reduksjon av drivstofforbruk Fuelwatch er Volvos samlebegrep for en rekke tiltak som et transportfirma kan bruke for å redusere forbruk og kostnader knyttet til drivstoff. Stigende oljepriser utgjør en stadig større del av driftskostnadene ved veitransport. På Volvos messestand kan man se tiltakene som inngår i Fuelwatch, slik som automatisk overvåking av dekktrykk og aerodynamisk utstyr for lastebilen, som kan redusere luftmotstanden med 10–20 %. En annen effektiv måte å redusere drivstofforbruket på, er å lære opp sjåførene i god kjøreteknikk. Volvo har utviklet en rekke sjåføropplæringspakker med vekt på drivstofføkonomi og sikkerhet. Informasjon om de ulike sjåføropplæringspakkene finner man på Volvos stand. Videre får man se resultatene som transportfirmaer i Tyskland har kommet frem til så langt etter å ha testet Fuelwatch-teknologien. Ny versjon av Dynafleet med komplette pakker og utvidet funksjonalitet Volvos transportinformasjonssystem, Dynafleet, lanseres i en ny versjon på messen. Den nye maskinvaren har nå utvidet funksjonalitet som forenkler administrasjonen for sjåføren, ikke minst gjennom bruk av Internett og tilkobling til eksterne enheter, som for eksempel en bærbar PC. Systemet fås i tre pakker: Perform-pakken inneholder sjåfør- og kjøretøyinformasjon, Perform & Locate-pakken har i tillegg transportadministrasjon og sporing. Operate-pakken gir sjåføren og transportkontoret mulighet for å kommunisere med hverandre. På messen finnes det en Dynafleet-modul der systemet kan testes. Komplett produkttilbud Volvos stand viser varianter fra hele modellutvalget: ? Den nye Volvo FH16 – som ble lansert i februar med en ny motor på 660 hk, I-Shift og den kraftige motorbremsen VEB+, som gjør dette til markedets kraftigste lastebil for kommersiell drift. Den vises på utstillingen med et Globetrotter-førerhus. ? Den nye generasjonen Volvo FH og Volvo FM, som ble lansert i september i fjor, der kundene kan velge mellom den nye 13-litersmotoren og en oppgradert 9-litersmotor, i tillegg til VEB+. Volvo FH, den robuste langtransportbilen, vises i to versjoner – som jevnlastbil og som trekkvogn, med henholdsvis 440 og 480 hk. Volvo FM, den fleksible spesialisten, vises i en rekke versjoner, inkludert en avfallsbil med I-Shift og 13-liters 440 hk motor. ? Volvo FE, som ble lansert i juni, er en lettere lastebil i det tyngre segmentet, og passer dermed i segmentet rett under Volvo FM. Det store chassisutvalget er optimert for bruksområder som regional distribusjon og lettere anleggskjøring. Modellen vises på messen som tippbil med kran. ? Den nye Volvo FL, som også ble lansert i juni, passer i mellomsegmentet i vektklassen 12–18 tonn, og er optimert for lokal distribusjon og andre oppgaver i bymiljø. Den er noe smalere enn Volvo FE, og er dermed lettere å manøvrere i trange bygater med mye trafikk. Nøkkelferdig transportløsning til fast lav kostnad Den nye Volvo FL vil bli vist som Volvo FL Citipro, en komplett 12-tonns Volvo FL med skap og bakløft, klar til arbeid rett fra fabrikken. Det betyr i praksis halvering av tiden det tar fra bestillingen gjøres til den ferdige lastebilen leveres kunden. Målet er å kunne tilby firmaer som arbeider med lokaldistribusjon en nøkkelferdig transportløsning til en fast, lav kostnad. Lastebilen har plass til 16 europaller eller 5000 kg nyttelast. Omfattende tjenesteutvalg for et komplett tilbud Det er ikke nok å bygge førsteklasses lastebiler for å bli et ledende selskap i lastebilindustrien. Dagens kjøpere forventer også at selskapet som leverer lastebilen, skal bidra til kundens lønnsomhet. Volvo tilbyr sine europeiske kunder et bredt utvalg tjenester for bedre forretningsdrift. På IAA vil Volvo presentere sitt utvalg av tjenester som sammen med produktene utgjør en komplett løsning for transportfirmaene. Dette omfatter blant annet finansiering og forsikring, gunstige servicekontrakter, ekspresservice uten forhåndsbestilling, dekkservice og mulighet for leie av lastebiler i kortere eller lengre tid. Volvo VT med nytt førerhus for den nordamerikanske prestisjeklassen På utendørsområdet viser Volvo sitt flaggskip for det nordamerikanske markedet, 16-literen Volvo VT880. 15. august 2006