Fuelwatch gir raskt resultater i praksis

For bare ett år siden introduserte Volvo Trucks Fuelwatch, et omfattende konsept for å spare drivstoff. Denne våren ble det lansert et fire måneder langt prosjekt med to lastebiler for å finne ut hvor godt Fuelwatch fungerer i praksis. Resultatet overgikk forventningene – drivstofforbruket sank med mer enn 7 prosent for begge lastebilene.

Målet for prosjektet var å se hvor mye drivstoff som ble spart ved å la et transportfirma implementere Fuelwatch-konseptet. Det svenske transportfirmaet Börje Jönsson deltok med to Volvo FH12 trekkvogner med semitrailer, som drives fra firmaets avdeling i Hamburg, Tyskland. Ved hjelp av Volvos transportinformasjonssystem Dynafleet ble drivstofforbruket registrert kontinuerlig i en periode på fire måneder. Wolfgang Meier, avdelingsleder i Hamburg, var forsiktig optimist da prosjektet ble startet. “Jeg er ganske sikker på at drivstofforbruket vil synke, og vi vil være fornøyd med å klare en innsparing på mellom 2,5 og 5 prosent,” forklarte han. Begge lastebilene var godt utrustet før testen med girsystemet I-Shift og aerodynamiske spoilere på Globetrotter førerhus. I tråd med Fuelwatch-konseptet ble de også utstyrt med aerodynamiske hjulkapsler, en nedre spoiler i front, TPM (Tyre Pressure Monitoring) for måling av korrekt dekktrykk, samt Dynafleet, som muliggjør konstant overvåking av parameter som drivstofforbruk. I tillegg ble olje og oljefiltre byttet, forstillingen kontrollert og ekstralysene over førerhuset fjernet fordi de har stor negativ virkning på aerodynamisk effektivitet. Sjåførene fikk et kurs i drivstoffeffektiv kjøring. Kurset besto av fire timer teori kombinert med kjøring i en simulator, og ble avsluttet med praktisk kjøring. Fire måneder senere viste verdiene at tiltakene medførte hele 7 prosent innsparing. De to lastebilene brukte 2026 liter mindre diesel, til en verdi av litt over 20 000 svenske kroner (2229 euros). I løpet av ett år tilsvarer dette en innsparing på omlag 61 000 kroner (6,686 euros) for to lastebiler. “Dette er en solid forbedring, og hvis resultatet står seg over en lengre tidsperiode, dreier dette seg om mye penger,” sier Wolfgang Meier. “De to lastebilene var godt spesifisert fra starten og ble kjørt av meget dyktige sjåfører. Vi oppnådde med andre ord en betydelig reduksjon i drivstofforbruket fra et allerede lavt nivå,” forklarer Stanley Olsson, leder for International Fleet Sales hos Volvo Trucks. “Alt innen Fuelwatch er tilgjengelig på markedet, slik at transportselskapene kan innføre vårt drivstoffbesparende konsept allerede nå,” understreker Stanley Olsson. I er bredere perspektiv kan Fuelwatch også spille en viktig rolle i miljøinnsatsen til Volvo Trucks. “Det er jo slik at hver gang vi sparer drivstoff, sparer vi også miljøet,” sier Stanley Olsson. Selv om prosjektet nå er avsluttet, vil det leve videre hos Börje Jönsson Spedition i Hamburg. “Vi kommer til å følge opp med mer opplæring i januar. Jeg synes det er viktig å friske opp kunnskaper og faglig kompetanse med jevne mellomrom,” sier Wolfgang Meier, som anser kurset som en meget viktig del av prosjektet. Resultatet av Fuelwatch-testen blir presentert på IAA-showet i Hannover 21.-28. september. Fakta om Fuelwatch Fuelwatch er ikke et produkt, men snarere en kombinasjon av mange ulike tiltak for å spare drivstoff. For å lykkes må man se på helheten, der alle delene av Fuelwatch-programmet er viktige: ? Lastebilen må være korrekt spesifisert for de forholdene og den transportvirksomheten den blir benyttet i. Drivlinje, bakakselutvekslinger og dekk må være tilpasset driftsforholdene. Fortrinnsvis med girsystemet I-Shift, som har programvare som kan skreddersys til ulike driftsforhold. Dynafleet, som er et verktøy for planlegging og registrering, TPM (elektronisk overvåking av dekktrykk) og et avansert spoilersystem og aerodynamisk utformede hjulkapsler. Hindringer for aerodynamisk effektivitet, som ekstralykter, fjernes. ? Regelmessig og korrekt vedlikehold ved et Volvoverksted er en forutsetning. Kjøretøyets ytelser avhenger av at det får det nødvendige vedlikehold. Kun Volvo Originaldeler. ? Profesjonell føreropplæring. Volvo arbeider aktivt med føreropplæring og lanserer gradvis opplæringsprogrammer over hele Europa. Fakta om Börje Jönssons lastebiler Volvo FH12 trekkvogner 4x2 Transporttype – langtransport med semitrailer Motor –D12 med 460 hk, VEB (Volvo Engine Brake) Gir – Volvo I-Shift automatisk girsystem Hytte – Globetrotter førerhus med spoilere på tak og sider og aerodynamisk solskjerm Aksel – Bakaksel RSS1344B, utvekslingsforhold 3.08:1 Akselavstand – 3600 mm Lastebilene ble testet ved blandet kjøring i Europa innenfor grensen på 40 tonn totalvekt. 19. september 2006