Ny hverdag for trafikkskolene

Ny hverdag for trafikkskolene Spesialbygget VOLVO FH16 for opplæring Fra årsskiftet 2004/2005 trer den nye førerkortopplæringen i kraft. For de som ønsker å ta førerkort på tunge kjøretøy, vil det etter nyttår fortone seg ganske annerledes enn i dag. Bransjen har allerede startet forberedelsene. Haugaland Transportskole i Haugesund er som landets første kjøreskole i besittelse av et kjøretøy som dekker alle framtidige krav. Faglærer Svein Ove Vetrhus i Haugaland Transportskole overtok nylig det nye opplæringsverktøyet som han har utarbeidet i samarbeid med Volvoforhandleren Laastad Last og Buss AS og ARKA i Bergen. Faglærer Vetrhus og daglig leder Bjørnulv Standal besluttet å gå til anskaffelse av en slik bil allerede da de fikk se høringsutkastet til den nye planen. - Vi var i en fase der vi hadde behov for ny bil. (96-modellen vi hadde begynte å slite litt på oss økonomisk). Da vi fikk se høringsforslaget fikk jeg frie tøyler til å finne en løsning som jeg syns var bra, sier Vetrhus. Han satte seg til tegnebordet og skisserte en bil som kunne tilfredsstille alle lover og regler, ikke minst den nye læreplanen som innbefatter både semitrailer og bil-henger-kombinasjoner under opplæringen. - Vi hadde flere forespørsler ute, men valgte Volvo ut fra engasjementet og tilretteleggingen vi ble møtt med. Gjennom Volvo kom vi også i kontakt med ARKA, som med en gang skjønte at dette var noe å ta tak i. Med så mange spesifiserte mål og krav, var det nok av utfordringer med denne bilen, mener Vetrhus. En slik bil, som skal brukes i opplæring, må imøtekomme en mengde krav og begrensninger. - Jeg skrev et brev til vegmyndighetene og ba om dispensasjon, fordi vi oppdaget at kravet om 4,0 meter akselavstand på bilen ble litt langt i kombinasjon med semi når det gjaldt totallengde. Vegdirektoratet ga også slik dispensasjon, og vi havner nå på 16,50 meter med semihengeren, som består av et 12 meter containerchassis, sier Vetrhus. Betongtransport Det er ikke bare lengdene det stilles krav til i den nye forskriften. Også lasten er spesifisert. En treakslet bil i klasse C skal nå veie minst 18,5 tonn totalt, mot 22 tonn tidligere. Grunnen er nok at det fortsatt finnes en del toakslede biler innen opplæring. Så snart man kopler på en henger, kreves det 38,5 tonn totalvekt - uansett kombinasjon. - Jeg syns det er veldig realistisk at elevene får kjøre med treakslet boggibil, og jeg har i tillegg lastet vår bil til 22 tonn, selv om lovkravet tilsier at jeg kunne klart meg med mindre. Det blir mer realistisk slik, mener Vetrhus. Han har fått god hjelp av Ølen Betong de siste månedene med å støpe betongklosser i pallestørrelse som hver veier rundt ett tonn. De står lastet tett i tett og forsvarlig sikret på de forskjellige settene. Trinnvis opplæring De elevene som etter nyttår skal ta førerkort i klasse CE, må belage seg på en åttetimers landeveistur. Dette er lagt inn som en avsluttende øvelse på dette trinnet i den nye læreplanen. - Denne delen legger vi opp som et titimers praktisk kurs, der den første timen går med til teknisk gjennomgang av bilen, lastesikring og tilrettelegging av turen. Så kommer fire skoletimer sammenhengende kjøring med bil og slepvogn. I den påfølgende pausen klargjøres vogntoget slik at den samme eleven fortsetter fire timer med semitrailer. Det hele avsluttes med en evaluering, forklarer Vetrhus. På dette punktet er faktisk forskriften strengere enn det som opprinnelig sto i høringen. Dette mener bransjen bare er positivt, fordi man med dagens system kan få førerkort på vogntog uten noen gang å ha sett en svingskive. I tillegg er det store tekniske forskjeller på å kjøre disse to typene vogntog. - Vi har i samråd med den lokale trafikkstasjonen allerede bestemt at våre elever må gjennomføre en av- og påkopling av semihenger i forbindelse med oppkjøringen, bekrefter Vetrhus. Denne øvelsen står som et teknisk spørsmål på et av kortene elevene kan trekke i forbindelse med oppkjøringen, men i Haugesund blir det altså obligatorisk å gjøre dette i praksis. Det skal bli spennende å se hva den nye planen får å si for utstyret rundt på våre mange trafikkskoler. Det er ikke til å legge skjul på at mange opererer med for gammelt materiell. - Bare se hva en ny sjåfør får utlevert når han kommer til en større transportbedrift for å begynne å jobbe, advarer Vetrhus. Det er nesten ingen som har gamle biler lengre. Jeg tror faktisk årsaken til en del stygge utforkjøringer ligger akkurat her. Opplæring på gamle bladfjærete biler og rett ut i jobb i en stillegående og komfortabel lastebil med luftfjæring! Alt tenkelig utstyr Svein Ove Vetrhus forteller svært gjerne mer om finessene vi finner på den nye skolebilen, før han skal ut med dagens første elev. - Svingskiven ligger under kassen på bilen, og med tanke på lastsikringskurset er bilen også utstyrt for tipp. Foran er det satt på en trykkluftstyrt banke som låser containeren. - Ideelt for meg som skal skifte utstyr raskt. Innvendig er den nye bilen innredet med fire stoler, hvorav to er satt inn der køyen var tidligere. Bilen er originalbygget fra Volvo som skolebil, blant annet med bremsepedal som virker på EBS. - Det er viktig at også min bremsepedal gjør den jobben den skal når jeg trenger den! Ekstra utvendige speil måtte vi finne ut av selv og valget falt på speil fra FL6 som er festet i overkant på speilbøylen. Bilen er bygget opp for interaktiv opplæring med kamera både forover og bakover, samt mot øynene til eleven under kjøring. - Jeg har en liten LCD-skjerm selv, så jeg kan veksle mellom å se det som skjer framover eller følge med øynene til sjåføren. Videre finnes det en DVD-spiller og en 15" skjerm oppe i globen, der jeg kan repetere kjøreturen med eleven i ettertid. Dette er spesielt gunstig i den avsluttende fase av opplæringen, når vi er ute og kjører test. Elevene setter også pris på en slik realistisk tilbakemelding, mener Vetrhus. Han forteller avslutningsvis at Forsvaret i disse dager er i en planleggingsfase med tanke på tilsvarende biler i opplæringsøyemed. Representanter fra Forsvaret har allerede vært i Haugesund for å se på konseptet. Også andre trafikkskoler har meldt sin interesse for det som er den første kjøreskolebilen som er spesialtilpasset den nye læreplanen. Samarbeidet mellom Haugaland Transportskole, Volvo-forhandleren Laastad Last og Buss og ARKA har satt en standard for framtidig opplæring av yrkessjåfører. En mer kundetilpasset løsning finner man knapt. For ytterligere opplysninger, kontakt: Frank Tonås, Market Communications og PR, Volvo Norge AS. Tlf. +4790821944 Volvo Lastvagnar selger lastebiler og komplette transportløsninger. Produksjonen er i stor grad spesialisert på tyngre lastebiler over 16 tonn. Likevel kan Volvo vise til meget gode resultater med sin FL-serie, som er blant markedslederne i sitt segment. Volvos produkter markedsføres i mer enn 130 land. Volvo Lastvagnar inngår i Volvokonsernet, en av de ledende produsenter av lastebiler, busser, anleggsmaskiner, driftsystem for marine og industrielle applikasjoner samt komponenter og tjenester for fly og flymotorer. Volvokonsernet tilbyr også komplette finansielle tjenester. For mer bildemateriell, besøk: http://www.volvotrucks.no/ eller gå til http://imagebank.vtc.volvo.se/asset_server/photo_search_fs.asp?treename ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/11/05/20041027BIT20350/bild.html Bilde