Volvo lastebiler lanseres med nye generasjoner girkasser og bakaksler

I-Shift med enda flere bruksområder • Mindre, lettere og sterkere I-Shift • Økt datakapasitet gir flere tilpasningsmuligheter • Mer stillegående I-Shift for lavere støynivå • For 60 tonn togvekt i standardversjon • Takler både anleggskjøring og dårlig veier • Powertronic med flere varianter og høyere dreiemoment • Oppgradert bakakselprogram

Volvo Trucks sin intelligente I-Shift-girkasse er oppgradert og forbedret på en rekke områder. Den nye generasjonen I-Shift er sterkere, smidigere og mer stille¬gående og takler både større påkjenninger og flere bruks¬områder enn tidligere versjon. Dessuten er I-Shift nå en familie med tre medlemmer, med ulike egenskaper og ytelse. Den helautomatiske Powertronic-girkassen er også oppgradert for høyere dreiemoment og flere bruksområder. En serie nye bakaksler gir kundene enda flere valgmuligheter I-Shift er Volvos automatiske girskiftsystem for de fleste formål og kjøresituasjoner. I-Shift er en 12-trinns elektronisk styrt splitt- og rangegirkasse som er konstruert for automatisk girskift, samtidig som det er mulig å skifte manuelt. -I-Shift kan spare føreren for hundrevis av girskift hver dag, sier Ove Wikström, ansvarlig for drivlinjer ved Volvo Trucks. Dette gjør kjøringen både komfortabel og drivstoffeffektiv – en perfekt løsning for langtransport. Takket være disse fordelene venter vi at antall I-Shift-brukere vil øke sterkt, kanskje til det dobbelte, de neste to-tre årene. Helt ny I-Shift - De nye I-Shift-girkassene er en helt ny konstruksjon. Den nye generasjonen er kortere enn den forrige, slik at man kan bruke kortere akselavstander. Den nye I-Shift er også lettere, til tross for at den tåler høyere dreiemoment og vogntogvekter. Lavere friksjonstap gjør den også mer drivstoffeffektiv. Den nye I-Shift er sterkere enn den forrige generasjonen. Den tåler opptil 2500 Nm, som er maksimalt dreiemoment for D13A-motoren. Takket være høyere ytelse og forbedret strategi for girskift gir nye I-Shift en mer komfortabel og lettkjørt bil. Den er også mer effektiv ved køkjøring og rangering. Nye I-Shift har fem ganger mer datakapasitet og tre ganger mer minne enn for¬gjengeren. Ny, kraftigere programvare gir flere funksjoner og mer presis kontroll. -Den økte datakapasiteten gjør det lettere for oss å tilpasse girkassen til ulike transportoperasjoner og bestemte kundekrav, sier Ove Wikström. Vi har et stort utvalg av tilleggsutstyr. Dessuten kan vi enkelt oppgradere systemet senere, for eksempel hvis kundens behov endres eller når lastebilen skifter eier. Den forbedrede elektroniske styringen bidrar også til bedre bremsekraft med Volvos kompakte retarder, en girkassemontert tilleggsbrems. Den nye I-Shift-generasjonen gir også høyere førerkomfort, fordi girkassen er vesentlig mer stillegående enn forgjengeren. Dette skyldes hovedsakelig bruk av skråtannhjul i planetgiret. Godkjent for 60 tonn og anleggskjøring Nye I-Shift gir lastebilen flere bruksmuligheter med tyngre utstyr og mer krevende jobber. Nå kan I-Shift som standard benyttes på vogntogvekter opptil 60 tonn. Under visse forhold er I-Shift godkjent helt opptil 130 tonn, og kan takle både tung anleggsdrift og dårlige veier. Dessuten kan kraftuttaket på motoren brukes under kjøring, noe som ikke var mulig tidligere. Oljeskiftintervallet for nye I-Shift er 3 år eller 400 000 km. Utvidet Powertronic-program Volvos helautomatiske Powertronic-girkasse er spesielt utviklet for tungtransport og tøffe forhold. Girskiftene er myke uten avbrudd i motorkraften, noe som gjør Powertronic ideell for krevende anleggsdrift. Powertronic gir også mulighet for manuell giring. Powertronic-programmet er nå utvidet fra to til tre varianter, med fem eller seks gir. Den kan nå håndtere et dreiemoment på opptil 2500 Nm, en økning på 300 Nm. Dessuten er momentforsterkeren oppgradert for enda større trekkraft. Kraftuttaket kan nå gi 850 Nm, en velkommen forbedring. Egenskapene i motbakker er også forbedret. Nye aksler med navreduksjon gir kundene flere valg Det siste leddet i drivlinjen er bakakselen. Den har til oppgave å få motorkraften til hjulene med minst mulig tap. Den enkelte akselen er tilpasset resten av drivlinjen og det tiltenkte bruksområdet. -For å gi kunden maksimalt utbytte av de nye motorene og girkassene har vi også oppgradert bakakslene, sier Ove Wikström. Dessuten tilbyr vi flere varianter. De nye bakakslene har raskere utveksling, noe som reduserer behovet for overgir. Derved økes muligheten for bruk av direkte gir og dermed lavere drivstofforbruk. Bakakslene er også gjort lettere. Vektreduksjonen er fra 40 til 230 kg, avhengig av type. Friksjonstapene er også redusert. Alle disse faktorene bidrar til økt drivstoffeffektivitet. Programmet er utvidet med en serie på sju nye navreduksjonsaksler, slik at det blir mer rom for tilpasning. -Med denne forbedrede og meget omfattende serien kan vi tilby et høyst kompetent drivlinjeprogram for de mest krevende transportbehov, sier Ove Wikström. DEADLINE 8. september 2005 For mer informasjon eller ønske om bilder, kontakt: Frank Tonås, tlf. +47 23 27 67 27/ +47 90 82 19 44, e-post frank.tonas@volvo.com Ulf Arensberg, tlf. +46 31 66 66 50, e-post ulf.arensberg@volvo.com eller Marie Vassiliadis, tlf. +46 31 322 41 27, e-post marie.vassiliadis@volvo.com