Volvo Trucks hjelper kundene å kutte kostnader og øke inntjeningen

• Paneuropeiske servicekontrakter utvikles • Europeisk nettverk med 1100 verksteder • Fokus på sjåføropplæring • Dynafleet oppgradert og forbedret • Volvo Action Service klar til assistanse

For å bli en ledende lastebilprodusent holder det ikke å bygge flotte lastebiler. Dagens krevende kjøpere forventer også at lastebilleverandøren skal ha kjennskap til næringen – og helst bidrar til å øke lønnsomheten. Volvo Trucks tilbyr nå en lang rekke produkter og tjenester som støtter kundenes virksomhet. Det er to måter å øke lønnsomheten på. Den vanligste er å hjelpe kjøperen av lastebilen med å redusere de rene driftskostnadene. Det andre er å utvikle løsninger som i tillegg gir økt lønnsomhet. Volvo Trucks arbeider hardt med begge disse utfordringene. Målet er å være en aktiv forretningspartner for kjøperen ved å skreddersy en produktpakke som omfatter det kunden trenger for å bli mer konkurransedyktig i sin bransje. En finansieringspartner med innsikt i lastebilnæringen Volvo kan finans, akkurat som en bank. Men i motsetning til de fleste banker, kjenner Volvo også lastebilnæringen. Denne kombinasjonen av ferdigheter betyr at Volvo Trucks kan skreddersy finansieringsløsninger for den enkelte kundes virksomhet, slik at eieren får full kontroll over kostnader og investeringer. Finansieringstilbudet omfatter konkurransedyktige løsninger for finansiell leasing, så vel som operasjonell leasing. Servicekontrakter gir enkel tilgang til Volvos nettverk Med mer enn 1100 verksteder i Europa har Volvo Trucks et av verdens mest omfattende nettverk. Alle verkstedene leverer ekte Volvo Service, dvs verksteder av høyeste kvalitet, med alt det nyeste diagnoseverktøyet og høyt kvalifiserte mekanikere. En Volvo Servicekontrakt er den enkleste måten å få tilgang til denne servicen på. Det er tre servicekontraktnivåer å velge mellom ... • Blue, for forebyggende vedlikehold, • Silver, for forebyggende vedlikehold pluss drivlinjereparasjoner, • Gold, som omfatter vedlikehold og reparasjon av hele kjøretøyet. Paneuropeisk servicekontrakt utviklet I tillegg vil Volvo Trucks nå lansere EuroGold kontraktservice, og dette vil gjøre Volvo til en pioner i å tilby paneuropeiske servicekontrakter. EuroGold-pakken vil kunne skreddersys for hver enkelt kunde og lastebilen kan få utført service på alle Volvoverksteder i Europa. Dynafleet leder an Dynafleet Online er markedets ledende internettbaserte system for transport¬informasjon. Brukeren kan ”på direkten” følge med på hvor lastebilene befinner seg, drivstof¬forbruk, kjøreruteruter, sjåførenes kjøretid, serviceintervaller og mye annet. Dynafleet har også et integrert navigasjonssystem, som hjelper sjåføren med å finne den raskeste veien til målet – og å unngå køer og veiarbeid. Fordelene omfatter de fleste lastebiloperasjoner: • Transportledelsen kan bruke Dynafleet Online til å planlegge serviceintervaller og vedlikehold for å maksimere utnyttbar tid for bilene. De kan også få rapporter om hvordan bilene kjøres. •Transportledelsen kan planlegge utnyttingen av kjøretøyene mer effektivt, slik at det blir mindre tomkjøring og økt produktivitet i hele flåten. •Administrasjonen og ledelsen kan analysere flere rapporter og treffe tiltak for å redusere kostnadene og øke inntjeningen. •Sjåførene får informasjonen i klartekst. Det betyr at Dynafleet gir et sikrere arbeidsmiljø med færre muligheter for misforståelse. Dynafleet støtter alle suksessfaktorer for transportselskapet. Det gir: • bedre utnyttelse av lastekapasitet og kjørestrekning • bedre utnyttelse av arbeidstiden • bedre drivstoffeffektivitet • mindre administrasjon • mindre kommunikasjonskostnader • bedre og mer effektiv administrasjon av kjøre- og hviletid Oppgradering med rimelig kommunikasjonspakke Dynafleet Online blir stadig oppgradert og forbedret. Nå inkluderer det også en kommunikasjonspakke gjennom en avtale med Vodafone. Det gir kundene kommunikasjon med kjøretøyet i hele Europa mot en fast avgift på 16 euro per lastebil per måned. Dette vil senke kommunikasjonskostnadene samtidig som man får fullt utbytte av de øvrige tjenestene i Dynafleet. Volvo Trucks venter at brukerne vil bruke funksjoner som sporing, som gir nøyaktig og aktuell posisjon og status for hvert kjøretøy, i større grad enn tidligere. En ny grensesnittpakke som gjør at Dynafleet kan fungere sammen med kundens eksisterende forretningssystemer. Funksjonene for blant annet sporing, kjøretid og serviceplanlegging er også oppgradert. Sjåføropplæring - et viktig verktøy Uansett hvor god lastebilen er, vil den aldri nå sitt fulle produktivitetspotensial uten en førsteklasses sjåfør. Volvo Trucks legger stadig større vekt på sjåføropplæring, og utvikler og implementerer opplæringspakker på flere markeder. Levering av kjøretøy og opplæring er det første skrittet for å sikre effektiv bruk av lastebilen. Ved leveringen får sjåføren en detaljert orientering om kjøretøyet. Formålet er å hjelpe Volvosjåførene med sikker og økonomisk drift. 100 % Volvo Alle Volvo-verksteder bruker Volvo originaldeler for å sikre rett kvalitet, rett tilpasning og rett funksjon slik at alle komponenter fungerer harmonisk for optimal ytelse. Volvo originaldeler leveres med full garanti, og med Parts Online-tjenesten får kundene tilgang til et komplett delelager fra sin egen PC. Volvo Trucks leverer også over natten overalt i Europa. Volvo Action Service – alltid klar til assistanse Volvo Action Service tilbyr reparasjon på lastebilen 24-timer i døgnet, i tillegg til mye annet. Hjelpen er bare en telefonsamtale unna på sjåførens eget språk – uansett hvor i Europa han befinner seg. Action Service Europe dekker en rekke områder: • 24-timers reparasjonsservice for lastebiler • 24-timers effektuering av delebestillinger • Servicedekning fra støtfanger til støtfanger • Teknisk støtte • Utleie av lastebiler og hengere • Oversettingstjeneste • Økonomisk hjelp • Hjemtransport av sjåfør • Juridisk bistand • Hjelp ved dekkproblemer Kunden kan i tillegg velge Uptime Assurance. Det betyr at han får erstatning fra Volvo hvis lastebilen ikke er tilbake på veien innen en viss tid. Kontinuerlig utvikling – for mer krevende kunder Stadig flere europeiske lastebiloperatører ønsker å konsentrere seg om å utvikle virksomheten. De vil bruke mindre tid på å bekymre seg om lastebilene. De er kanskje ikke interessert i å eie lastebilene i det hele tatt. Alt de vil, er å sikre at transportene de selger, leveres på rett sted til rett tid – til rett pris og rett kostnad. Volvo Trucks har et mål å tilby disse operatørene et samarbeid med en produsent som kan levere det rette utvalget av teknologi og tjenester til en fast pris. Pakken vil tilpasses hver enkelt kunde og vil kunne variere fra marked til marked. DEADLINE 8. september 2005 For mer informasjon eller ønske om bilder, kontakt: Frank Tonås, tlf. +47 23 27 67 27/ +47 90 82 19 44, e-post frank.tonas@volvo.com Ulf Arensberg, tlf. +46 31 66 66 50, e-post ulf.arensberg@volvo.com eller Marie Vassiliadis, tlf. +46 31 322 41 27, e-post marie.vassiliadis@volvo.com